Mensen met hersenletsel leren beter zonder fouten (Promotie) - Radboud Universiteit

vrijdag 8 januari 2016

Tijd vanaf 10:30

Locatie Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2

Faculteit Faculteit der Sociale Wetenschappen

Promovendus de heer MSc. D. Bertens

Promotor(es) prof. dr. R.P.C. Kessels, prof. dr. L. Fasotti

Copromotor(es) dr. D.H.E. Boelen

Subtitel Doin' it right. Assessment and errorless learning of executive skills after brain injury

Beschrijving

Mensen met hersenletsel door bijvoorbeeld een beroerte of ongeval hebben vaak problemen met het plannen en organiseren van dagelijkse taken, zoals het doen van de administratie of het bereiden van een maaltijd. Tijdens zijn promotie onderzocht Dirk Bertens een training waarin deelnemers met niet-aangeboren hersenletsel twee zelfgekozen alledaagse taken opnieuw kregen aangeleerd. De helft van de deelnemers trainden met een trial-and-error methode, de andere helft met een nieuw ontwikkelde methode die gebruik maakt van foutloos leren. Daarbij zorgt de therapeut dat er geen fouten kunnen worden gemaakt tijdens het leerproces, door bijvoorbeeld een uitgebreid stappenplan te maken en door acties voor te doen. Bertens laat zien dat mensen met hersenletsel meer baat hebben bij de foutloos-leren-methode. Zijn resultaten dragen daarmee bij aan een betere behandeling van cognitieve stoornissen na hersenletsel.

Biografie

Dirk Bertens (Roosendaal, 1982) studeerde neuro- en revalidatiepsychologie aan de Radboud Universiteit. Eind 2010 startte hij met zijn promotieonderzoek bij het Donders Instituut van de Radboud Universiteit, dat mede werd gefinancierd door het Nationaal Initiatief Hersenen & Cognitie (NIHC) van NWO. Sinds september 2015 is Bertens werkzaam als psycholoog in opleiding tot gezondheidszorgpsycholoog bij Thalamus in Wolfheze.