Nieuwjaarsspeech burgemeester Hans van der Sluijs


Voorleeshulp

Dames en Heren,

Hartelijk welkom op deze ontvangst aan het begin van het nieuwe jaar. Het nieuwe jaar is inmiddels al 9 dagen oud, maar dat neemt niet weg, dat ik u mede namens het gemeentebestuur een zeer positief en energiek 2016 wil toewensen, want er liggen een aantal stevige uitdagingen op onze weg.

Wij hopen daar samen met de burgers van deze stad, het bedrijfsleven, onze vrijwilligers en alle anderen, die zich betrokken voelen bij het wel en wee van Leidschendam-Voorburg, invulling aan te geven.

Terugkijkend naar 2015 waren prominente onderwerpen de overdracht van rijkstaken in het sociaal domein naar de gemeenten. Deze transitie was vooral gericht op het waarborgen van een goede overdracht zonder al te veel wijzigingen in de situatie van zorgontvanger en zorgaanbieder aan te
brengen. Daarnaast hielden de raadsenquete over de Duivenvoorde corridor, de mogelijke vestiging van een asielzoekerscentrum in Schakenbosch, de noodopvang in het voormalig ministerie van SZW in Mariahoeve en de opvang voor statushouders elders in de gemeente de gemoederen behoorlijk bezig.

Wat waren nog meer in het oog springende onderwerpen in 2015? Ik stip ze kort even aan.
In februari trad een nieuw college aan met een andere politieke samenstelling. De Metropoolregio Rotterdam-Den Haag ging van start, de operatie Centrale Huisvesting werd na 12 jaar afgerond met de ingebruikneming van het nieuwe stadskantoor, het bestemmingsplan voor het nieuwe Leidsenhage werd
door de raad vastgesteld evenals het nieuwe afvalbeleid, waarmee wij door een vergaande scheiding van afval, zowel een positief milieueffect als een daling van de kosten willen bereiken. De criminaliteit daalde met zes procent, zij het dat er helaas een lichte stijging van het aantal
wooninbraken plaatsvond.

Eind oktober boden wij gedurende zes dagen crisisopvang aan 200 asielzoekers en door een grote inzet van onze medewerkers en een groep vrijwilligers verliep dat heel goed. Niet onvermeld mag blijven dat mevrouw Leemhuis bereid was om gedurende vijf maanden het burgemeesterschap waar te nemen.
Waarvoor ook vanaf deze plek nogmaals dank.

Oud en nieuw was in termen van openbare orde een rustige avond, maar daar was wel een enorme inzet van politie, brandweer en diverse gemeentelijke diensten voor nodig. Heel veel dank daarvoor, want al deze mensen draaien diensten terwijl de meesten van ons gezellig thuis in de familiekring
zitten.
Staande aan het begin van een nieuw kalenderjaar constateer ik dat onze agenda al aardig is gevuld.

De enquetecommissie Duivenvoordecorridor heeft in haar eindrapport een aantal kritische kanttekeningen gemaakt over de gang van zaken rond dit project. Kritiek, die gemeenteraad, college en ambtelijke organisatie zich moeten aantrekken. Daarnaast bevat het rapport ook een aantal
behartenswaardige aanbevelingen voor de toekomst, die het college integraal heeft overgenomen. Maar het project Duivenvoordecorridor komt hiermee niet tot stilstand. Op 15 december heeft de gemeenteraad een nieuwe strategie voor de ontwikkeling vastgesteld, waarin onder meer extra accenten
voor groen zijn opgenomen. De komende tijd zal ongetwijfeld scherp op de risicobeheersing van dit project worden gelet. Maar we moeten nu ook aan de slag.

Een ander belangrijk project is Klein Plaspoel Polder, dat getransformeerd wordt van kantoorlocatie naar woongebied. Hier hangen een aantal dossiers mee samen, zoals de verplaatsing van bedrijven en de verkeersafwikkeling - inclusief het vraagstuk van een extra oeververbinding . Daarbij
moeten we rekening houden met belangen en wensen van bewoners van de aanliggende wijken, ondernemers in het Damcentrum en eigenaren van onroerend goed op deze locatie. De bedoeling is dat we later dit jaar - naar aanleiding van een door de gemeenteraad gevraagd nader onderzoek - hierover
een beslissing nemen.

Het college heeft zichzelf de opgave gesteld om het oude centrum van Voorburg neer te zetten als een onderscheidend, levendig en toekomstbestendig gebied. Wij willen samen met ondernemers, bewoners, culturele instellingen en andere betrokkenen daarvoor plannen ontwikkelen. Eerste stappen zijn
gezet door samen met de direct betrokkenen in en bij het gebied een gedragen positionering op te stellen. Hieruit is naar voren gekomen dat de naam `Huygenskwartier' een vlag is , die de lading meer dan dekt. Het Huygenskwartier krijgt begin dit jaar nieuw straatmeubilair en is bovendien
aangewezen als proefgebied in een pilot om tot minder regelgeving te komen.

De gemeenteraad heeft geld ter beschikking gesteld om een centrummanager aan te stellen om alle winkelgebieden, samen met de daar gevestigde ondernemers, impulsen te geven. Leidsenhage krijgt zonder meer een enorme impuls nu eigenaar Unibail-Rodamco de komende jaren fors gaat investeren in de
vernieuwing van dit centrum. Hopelijk kunnen de eerste stappen op het vernieuwingstraject als snel gezet worden.

In regionaal verband gaat de Metropoolregio Rotterdam Den Haag binnenkort spreken over een rapport van de OESO, dat een analyse bevat van de economische potentie van het gebied. In het verlengde daarvan wordt met inbreng van de Amerikaanse econoom Jeremy Rifkin de Roadmap New Economy
opgesteld. Het is de bedoeling dat met deze routekaart overheden, bedrijfsleven, universiteiten en hogescholen, belanghebbenden en geinteresseerden met elkaar overleggen en tot samenwerkingsafspraken komen, ook op lokaal niveau. Het gaat daarbij om kansen benutten en dat betekent dat er niet
alleen gepraat, maar ook gehandeld moet worden.

De vernieuwing van onze scholen is een gestaag, maar soms ook lastig proces, zeker waar het gaat om vernieuwing op bestaande locaties. Dit voorjaar moet de bouw van de Dijsselbloemschool beginnen. Op het terrein van de sportvoorzieningen wordt eind februari/begin maart het nieuwe zwembad in
Leidschendam geopend en begint bij de Dijsselbloem ook de bouw van de nieuwe turnhal, waarmee een lang gekoesterde wens van een aantal verenigingen in vervulling gaat.

Als het gaat om dienstverlening kunnen onze burgers steeds meer gemeentelijke producten digitaal afnemen. Voor diegenen die echter direct contact wensen hebben wij in het nieuwe stadskantoor een uiterst modern servicecentrum ingericht, waar men op afspraak terecht kan, zodat men snel geholpen
wordt.
Dit jaar gaan wij bovendien meedoen aan een pilotproject, waarbij men zijn paspoort niet meer hoeft af te halen, maar het thuisbezorgd krijgt.

In het veiligheidsdomein gaan wij meer aandacht besteden aan de veiligheid van onze oudere inwoners. Daarnaast blijft de aanpak van woninginbraak nog steeds een van onze topprioriteiten. In dat kader mogen wij ons gelukkig prijzen dat er inmiddels elf buurtpreventieteams in onze gemeente zijn
en er vermoedelijk in 2016 nog twee of drie bijkomen. Let wel, het gaat hier om de vrijwillige inzet van burgers ten behoeve van hun buurtgenoten.

Er is dit jaar hard gewerkt aan het borgen van de overgedragen taken van het rijk in het sociale domein. Hierbij werken wij nauw samen met Wassenaar en Voorschoten. Dit is een hele grote operatie en we hebben nu pas een derde van het traject afgelegd. Door een hele grote inzet van mensen
binnen en buiten deze organisatie is dat redelijk goed gelukt. Een groot compliment waard.

Maar we zijn er nog niet. Nu gaan we als gemeente daadwerkelijk invloed uitoefenen om een zo goed mogelijke zorg te bieden voor diegenen, die dat echt nodig hebben. Dat kan veranderingen met zich meebrengen , want er is minder geld beschikbaar. De centrale overheid heeft weer de traditionele
greep in de kas gedaan, en het kan niet zo zijn dat de lokale belastingbetaler dan maar het gat moet dichten. Bovendien was de gedachte bij deze overdracht van rijkstaken, dat de gemeente als eerste overheid beter zicht heeft op de werkelijke noden van mensen, en dat impliceert dat er lokaal
verschillen zullen optreden.

Wij zullen in 2016 en 2017 onze handen vol hebben om dit hele zorgpakket goed in te richten, en ook de administratieve lasten te stroomlijnen, maar geef ons even de tijd om het zorgvuldig en goed te doen. Wel zal er een politieke uitspraak moeten komen over de vraag waar de grens ligt tussen
de verantwoordelijkheid van de politiek om voorzieningen te bieden en de professional, die de zorg verleent. Wat mij betreft trekken we deze grens heel scherp, want het kan niet zo zijn dat het gemeentebestuur verantwoordelijk wordt gesteld voor een beoordelingsfout van een professional.

Ongetwijfeld zal het vluchtelingen vraagstuk dit jaar weer prominent op de lokale agenda staan en het zou mij niet verbazen als nogmaals een beroep op ons gedaan wordt om crisisopvang te regelen. In dat geval zou het mijn voorkeur hebben om dat regionaal in het verband van de Veiligheidsregio
te doen. Zoals u weet hebben wij de afgelopen maanden een intensieve discussie gevoerd over de vestiging van een AZC.

Veel inwoners hebben ons deelgenoot gemaakt van hun zorgen, bezwaren en vraagpunten. Er zijn mensen ronduit tegen en er zijn mensen voor, maar in ieder geval is er stevig over gediscussieerd. En die discussies hebben ook invloed gehad op het besluit van de gemeenteraad, dat een kleiner AZC op
Schakenbosch aanvaardbaar is, in combinatie met een hogere huisvestingsoplossing voor statushouders, zonder dat er een te grote verstoring op de woningmarkt plaatsvindt. Wij zullen de komende maanden veel werk hebben aan het uitwerken van het raadsbesluit en aan het voeren van overleg met
omwonenden en andere partijen. Er is wel enige haast bij want wij hebben voor 2016 een taakstelling van ongeveer 200 statushouders, maar het zou mij niet verbazen als deze verder wordt opgehoogd.

Ik vind dat gemeenten een zekere mate van onderlinge solidariteit moeten betrachten bij de opvang van vluchtelingen. Ik begrijp alle lokale bezwaren en zorgen heel goed, maar het moet niet gaan leiden tot het afwentelen van de zorg op een beperkt aantal gemeenten. Wel mogen wij van het rijk
een ruimhartige vergoeding van de kosten vragen, zodat de al zwaar door bezuinigingen getroffen gemeentebegroting niet verder belast wordt.

Wij zullen met elkaar in Nederland ook een nieuw antwoord moet vinden op de vraag wat je vluchtelingen en asielzoekers mag laten doen, ook tijdens periode dat zij nog geen status hebben. We zien nu al dat mensen, die hun dagen met nietsdoen in een opvang doorbrengen al snel last van elkaar
krijgen, wat overgaat in conflicten, stress en psychische problemen. Veel van de vluchtelingen uit Syrie hebben vakopleidingen gevolgd krijgen en kunnen iets. Nu mag dat niet, maar als hun verblijf hier lang duurt en tegelijkertijd de procedures verlengd worden, helpen we hen, maar
tegelijkertijd ook onszelf niet, door ze tot langdurig nietsdoen te verplichten.

De discussie over de opvang van vluchtelingen leidt ook tot spanning tussen overheid en burger. In Leidschendam-Voorburg willen wij zaken uitvoeren in dialoog met onze burgers. Dat betekent overleg met elkaar voeren, luisteren naar ingebrachte suggesties en deze zoveel mogelijk betrekken bij
de besluitvorming.

Aan de andere kant moet de overheid als geheel soms verantwoordelijkheden nemen, die bij onze burgers niet in goede aarde vallen. Het vluchtelingendossier zal niet het laatste dossier zijn, dat leidt tot spanning tussen de dienende en besturende overheid. Daar zullen we met elkaar de komende
tijd een oplossingen voor moeten vinden, die passen in de maatschappelijke verhoudingen van deze tijd

Vorig jaar heb ik het thema van de radicalisering aangesneden in mijn nieuwjaarstoespraak. Tegen de achtergrond van de aanslagen in Parijs, de enorme vluchtelingenstroom in Europa met alle spanningen, die dat internationaal, nationaal en lokaal oproept, is dat thema mogelijk nog
actueler. Antwoorden vinden is evenmin makkelijk, maar ik ben ervan overtuigd dat het loslaten van de hier gewortelde waarden van de rechtstaat om desnoods met draconische middelen de instroom van vluchtelingen te keren, zich uiteindelijk tegen onszelf zal keren.

Onze kracht - juist tegenover nieuwkomers uit een andere cultuur - schuilt juist in het benadrukken in de kernwaarden van onze samenleving en de moderne democratische rechtsstaat, met respect voor elkaar, maar in het bijzonder voor vrouwen en minderheden, en vrijheid van meningsuiting,
vrijheid van godsdienst om er een paar te noemen. Democratie is niet alleen een mening verkondigen, maar betekent ook luisteren naar elkaar en als ik eerlijk ben kunnen een aantal Nederlanders daar ook nog wat van leren.

In februari 2015 is een nieuw college aangetreden, dat enthousiast en met veel ambitie, maar vooral ook in overleg en samenwerking met u, een aantal bouwstenen voor de toekomst van Leidschendam-Voorburg wil plaatsen. En vanaf 1 september zal een nieuwe burgemeester met frisse blik en nieuwe
energie daar ook zijn of haar bijdrage aan gaan leveren.

Ik wens u allen een positief en energiek 2016 toe.