Uitreiking Travel Award tijdens Vakantiebeurs

Maandag, 11 januari 2016

Reisbrancheorganisatie ANVR, die in 2016 haar 50-jarig bestaan viert, organiseert op woensdag 13 januari een inspirerende dag voor reisprofessionals. Al 50 jaar behartigt de overkoepelende organisatie de belangen van de bij haar aangesloten reisondernemers. En aandacht voor `Better holidays', het creeren van betere vakantieplekken voor lokale bevolking en reizigers, hoort daar bij. Samen met haar 270 leden touroperators en bijna 1100 reisbureaus zet ze zich al jaren in om -door het nemen van maatregelen op het gebied van vervoer, verblijf en vermaak- de positieve effecten van reizen te versterken en de negatieve te beperken. Nationale en internationale sprekers geven tijdens de ochtend `Changes in Tourism' praktische voorbeelden over hoe andere sectoren verbeteringen hebben doorgevoerd, maar natuurlijk ook hoe je dat kunt doen in de reiswereld.

Zo zal o.a. trendwatcher Tessa aan de Stegge, directeur Cherry Picker, met haar presentatie Millenials & Travel: Green is cool!, inzicht geven in de consumentengroep die geboren is tussen 1980 en 2000 en een `green lifestyle' aanhangt. En hoe kun je als reisondernemer daar nu al op inspelen?

De Engelstalige Jane Ashton (TUI Group) en Salli Felton (Travel Foundation) proberen een aanzet te geven hoe je deze gedragsverandering en de gevolgen daarvan kunt vertalen naar de dagelijkse praktijk in je reisonderneming. Welke maatschappelijke kansen en risico's dat heeft voor de bestemming wordt besproken door Bernedine Bos van MVO Nederland.

Voordat 's middags reisondernemers kunnen kiezen voor tal van interessante workshops, wordt dit jaar voor het eerst de `Sustainable Travel Award' uitgereikt, een initiatief van ANVR en TravMagazine en voor reisondernemers een belangrijke onderscheiding. De award gaat naar de organisatie met het meest toonaangevende initiatief om met -nog- meer respect om te gaan met natuur, cultuur, milieu en lokale bevolking: kortom `Better holidays'.

Welke reisonderneming dat is, wordt niet alleen bepaald door de jury bestaande uit MVO Nederland, ANVR, een reisondernemer en TravMagazine, maar ook reisprofessionals hebben hun stem uit kunnen brengen. De jury neemt in haar eindoordeel de (sociale) impact op lokale bevolking, milieu & natuur mee, maar ook de impact op de reiziger en de bedrijfseconomische impact. Vier van de maar liefst veertien nationale en internationale inzendingen zijn genomineerd en slechts een mag met de `Sustainable Travel Award' naar huis.