Bijna helft Nederlanders doet online aankopen tijdens feestdagen


Uit onderzoek van kortingscode-zoeken.nl onder 4035 Nederlanders blijkt dat 43% in deze periode online aankopen heeft gedaan

Groningen, 20160115 -- De Nederlandse consument weet de weg naar de webwinkels steeds beter te vinden. Voor Sinterklaas en/of Kerst heeft namelijk 43% een of meerdere online aankopen gedaan.

Bijna helft Nederlanders doet online aankopen tijdens feestdagenUitgaven

Tijdens het onderzoek op kortingscode-zoeken.nl is onderscheid gemaakt tussen de online aankopen die zijn gedaan voor Sinterklaas en Kerst. Hieruit blijkt dat Nederlanders voor Sinterklaas meer online kopen dan voor Kerst: 38% van de ondervraagden heeft voor Sinterklaas aankopen gedaan tegen 24% voor Kerst. Voor Kerst is de Nederlander wel meer bereid om de portemonnee te trekken. Voor de online Sinterklaas aankopen heeft het grootste gedeelte van de Nederlandse consument niet meer uitgegeven dan €50, terwijl mensen tijdens Kerst vrijgeviger waren: tussen €50 en €100.

Producten

De producten die Nederlanders online kopen voor Sinterklaas en Kerst verschillen van elkaar. De meest gekochte cadeaus voor Sinterklaas zijn boeken en tijdschriften, terwijl deze productgroep bij Kerst niet eens in de top 3 voorkomt. Op een goede tweede plek staat speelgoed, gevolgd door elektronica. Wat verder opvalt is dat er twee keer zoveel mannen als vrouwen boeken of tijdschriften hebben gekocht.

Kleding en sportartikelen zijn de meest gekochte cadeaus voor Kerst, gevolgd door elektronica en eten en drinken. Vooral de kleding en sportartikelen op de eerste plaats is opvallend, voor Sinterklaas wordt er namelijk bijna geen kleding online gekocht.

Toekomst online aankopen

Wat verder opvalt in het onderzoek is dat 34% van de Nederlandse mannen online meer geld uitgeeft dan in fysieke winkels, tegenover maar 16% van de vrouwen. Het grootste gedeelte van de consumenten zegt de meeste producten nog gewoon in de winkel te kopen.

In de toekomst kopen Nederlanders minder producten in de winkel. Een meerderheid van de mannen (84%) en de vrouwen (64%) geeft namelijk aan in de toekomst meer online aankopen te doen. Voor deze online aankopen wordt op dit moment nog het meest gebruik gemaakt van de PC, maar steeds meer mensen (22%) gebruiken een tablet voor het kopen van cadeaus.