Voor verlichting zorgen


Voor verlichting zorgen /

14 januari 2016 - De gemeente verzorgt het onderhoud van alle 15.000 lantaarnpalen. Wat te doen als de verlichting het begeeft? Meld het - inclusief het lantaarnnummer. Dan herstelt de gemeente dat zo snel mogelijk.

Lichtmast 460

In de meeste gevallen binnen 5 werkdagen. Je ziet een lantaarnpaal die het niet doet. Je meldt het - waarom zou je dan ook nog het lantaarnpaalnummer moeten doorgeven? "Omdat dat gemeenschapsgeld scheelt", legt Paul Kokx, beleidsadviseur openbare verlichting van de gemeente uit. "Na een
melding sturen we onze uitvoerende dienst erop af, CityTec. Die gaan overdag aan het werk - als alle lantaarnpalen uit staan. Dan weten ze dus niet welke lantaarnpaal het niet doet. Om daar dan achter te komen, moeten ze eerst naar de opschakelkast, die het aan/uit-programma van alle
lantaarnpalen uit de buurt regelt. Dan moeten ze handmatig alle lantaarnpalen aanzetten en terugrijden naar de betreffende straat om te zien welke lantaarnpaal het niet doet - en daarna de verlichting weer uitzetten. Dat kost tijd - en dus geld. Want jaarlijks hebben we het over zo'n 1.500
meldingen die verholpen moeten worden. Dan scheelt het of we die in 10 minuten of in 30 minuten kunnen verhelpen. Dus het maakt veel verschil als bij de melding de straatnaam en het lantaarnnummer op de sticker wordt doorgegeven."

Handmatig

Als de lantaarnpalen in een hele buurt of wijk uitvallen, neemt de politie uit oogpunt van veiligheid contact op met CityTec. "Dat was bijvoorbeeld het geval bij de storing vorige maand in een groot deel van de binnenstad", zegt Kokx. Reden waarom de straatverlichting uitviel, was trouwens...
de kerstverlichting bij de mensen thuis. Kokx: "De stroomdrivers van de kerstverlichting zorgen er weliswaar voor dat de kerstlichten aan gaan, maar ze zorgen vaak ook voor netvervuiling. Vanwege de massaliteit leidde dat tot storingen in het elektriciteitsnet, waardoor het aan/uit-programma
in de opschakelkast niet automatisch aansloeg. Dat heeft CityTec toen handmatig aangezet."

Melden kan 24 uur per dag

Melding lantaarnpaal

Het kan ook zijn dat een storing veroorzaakt wordt door een storing in het stroomnet. Die wordt dan verholpen door netbeheerder Stedin. Maar of CityTec of Stedin de storing verhelpt, meld de storing altijd bij de gemeente, ook buiten werktijden. "Tijdens werktijden kan het met een telefoontje
naar 14015, en het kan 24 uur per dag digitaal. Maar: graag dus wel met het lantaarnpaalnummer! Dat biedt de medewerkers van CityTec verlichting."