Eureka! Live: het belang van Big Data

In samenwerking met de Faculteit der Economie en Bedrijfskunde

19 jan 2016 17.00 - 18.30

Lezing

Big Data is een relatief recent fenomeen, toch zet het onze wereld op z'n kop. Wat zijn de mogelijkheden en uitdagingen van Big Data in verschillende onderzoeksvelden? Peter Boswijk en Willemijn van Dolen over de belangrijke rol van Big Data in hun onderzoeksvelden.

Big Data spelen in steeds meer onderzoeksvelden een grote rol: denk aan privacy, veiligheid, maar ook het analyseren en modeleren van data. De invloed van Big Data wordt in dit programma besproken in twee uiteenlopende velden: de rol van Big Data bij het gebruik van sociale media en de rol van Big Datain het beter voorspellen van risico's op financiele markten. Wat zijn de uitdagingen in deze velden? En welke mogelijkheden liggen in ons verschiet?

Big Data en sociale media

De komst van sociale media heeft marketing op zijn grondvesten doen trillen: bedrijven, maar ook personen opereren op social media in een veel complexere context dan een paar jaar geleden. Klanten klagen over de service van een restaurant, of zijn juist zeer tevreden, geven een `like', of posten een video op hun timeline. Hoe kunnen bedrijven daar mee omgaan en op inspelen? Het is nog altijd onduidelijk hoe bedrijven hier het beste op kunnen inspelen. Verder heeft de invloed van social media ook gevolgen voor de praktijk van het academisch onderzoek: nieuwe onderzoeksvragen komen op met nieuwe methoden en data, maar ook nieuwe mogelijkheden voor onderzoeksmateriaal.

Big Data en financieel risico

Een belangrijk probleem in de financiele econometrie is het meten en voorspellen van beleggingsrisico. Traditioneel zijn risicomodellen gebaseerd op historische rendementen per dag, waarbij het toekomstige risico wordt voorspeld door de recente variatie in die rendementen te extrapoleren. Het laatste decennium hebben risicomanagers echter in toenemende mate beschikking gekregen over historische data over alle transacties en genoteerde prijzen van aandelen en indices binnen een dag. Met deze veel rijkere informatie zijn nieuwe risicomaten en voorspelmodellen ontwikkeld rond het begrip gerealiseerde volatiliteit. In deze inleiding worden deze methoden besproken, en wordt beschreven hoe deze ontwikkelingen het vakgebied van kwantitatief risicomanagement heeft veranderd.

Willemijn van Dolen

Over de sprekers

Willemijn van Dolen is hoogleraar Marketing en Director Corporate Relations aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Haar vakgebied is online marketing. Van Dolen werkte eerder onder meer voor Maastricht University (PhD), de Vrije Universiteit Amsterdam en verbleef twee jaar als gastonderzoeker aan de Haas School of Business, University of California, Berkeley. Daarnaast was ze van 2005 tot 2010 directeur van de MBA-programma's op de Universiteit van Amsterdam Business School. Ze is lid van de Raad van Toezicht van Amsterdam Marketing, de city-marketing organisatie van de Metropool Amsterdam en van de Raad van Advies van SEO.

Foto Peter Boswijk

Peter Boswijk is hoogleraar Financiele Econometrie aan de Amsterdam School of Economics binnen de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, Universiteit van Amsterdam, en fellow van het Tinbergen Instituut. Eerder was hij als gastonderzoeker verbonden aan o.a. de University of California, San Diego en de New York University. Zijn onderzoek richt zich op de ontwikkeling, evaluatie en toepassing van econometrische methoden voor financiele modellen, met bijzondere aandacht voor niet-stationaire tijdreeksen en tijdsvarierend risico. De resultaten daarvan zijn gepubliceerd in o.a. de Journal of Business & Economic Statistics en de Journal of Econometrics.

Eureka! Live

Met Eureka! Live delen de Amsterdam Business School en de Amsterdam School of Economics hun wetenschappelijk onderzoek voor een breed publiek op het podium van SPUI25.

Aanmelden

Toegang tot de activiteiten van SPUI25 is gratis. Aanmelden is niet vrijblijvend. Wij rekenen op uw komst. Bent u verhinderd, dan graag doorgeven via spui25@uva.nl | T: 020 525 8142.

AANMELDEN

* www.spui25.nl

* Spui 25

Spui 25-27 | 1012 XM Amsterdam +31 (0)20 525 8142

Gepubliceerd door Spui25