Groot succes: 147.000 bezoekers voor Van Bosch tot Bruegel

Groot succes: 147.000 bezoekers voor Van Bosch tot Bruegel 25 januari 2016

De tentoonstelling `De ontdekking van het dagelijks leven - van Bosch tot Bruegel' heeft in bijna drie maanden tijd 147.000 bezoekers naar Museum Boijmans Van Beuningen en naar Rotterdam getrokken. De tentoonstelling toonde voor het eerst in de geschiedenis het ontstaan van de genrekunst in de 16de eeuw, met topstukken van Jheronimus Bosch, Pieter Bruegel de Oude, Jan Massys, Marinus van Reymerswaele en anderen.

Al vanaf de opening op 10 oktober 2015 was er veel belangstelling van pers en publiek voor `De ontdekking van het dagelijks leven - van Bosch tot Bruegel'. Vanaf het drukke openingsweekend verwonderden duizenden mensen zich over de eeuwenoude kunstwerken vol humor en zelfspot. Gemiddeld kwamen er dagelijks ruim vijftienhonderd bezoekers waarvan 19% uit het buitenland.

Bijzondere bruiklenen

Verschillende bijzondere bruiklenen ontving Museum Boijmans Van Beuningen voor de tentoonstelling. De publiekstrekkers waren vijf werken van Pieter Bruegel de Oude en `De Hooiwagen' van Jheronimus Bosch. In het kader van het 500 ste sterfjaar van Jheronumus Bosch reizen de `De Hooiwagen' en de topstukken van Bosch uit de collectie van Boijmans door naar Het Noordbrabants Museum en naar het Museo Nacional del Prado in Madrid.

Reacties van publiek en pers

De pers en publiek waren direct enthousiast over de tentoonstelling. De Volkskrant noemde de tentoonstelling een "feest in een prachtige presentatie" en waardeerde het met vier sterren. De Belgische krant De Standaard waardeerde de tentoonstelling met vijf sterren en prees de tentoonstelling vanwege de "exquise selectie". Internationaal berichtte de pers uitvoerig over de tentoonstelling waaronder The New York Times, El Pais, Art in America, Neue Zuercher Zeitung en Sueddeutsche Zeitung. Het publiek waardeerde de tentoonstelling met een 8 (gegevens Hendrik Beerda). Bijna 80% (gegevens Hendrik Beerda) van de bezoekers noemde de tentoonstelling de belangrijkste reden voor een bezoek aan de stad. Verschillende succesvolle samenwerkingen ging het museum aan met bedrijven en ondernemers uit de stad, waaronder de RET en een grote groep ondernemers op de Witte de With en de Nieuwe Binnenweg.

Met dank aan

`De ontdekking van het dagelijks leven - van Bosch tot Bruegel' werd mede mogelijk gemaakt door de genereuze steun van BankGiro Loterij, Blockbusterfonds, VSBfonds, Mondriaan Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds (mede dankzij het Breeman Talle Fonds), Stichting Zabawas, K.F. Hein Fonds, Stichting Bevordering van Volkskracht, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Google Cultural Institute, Nedspice Restauratiefonds, Bosch Research and Conservation Project, Boijmans Business Club, Kring Van Eyck, Rotterdam Partners, Uitagenda Rotterdam, Rotterdam Festivals, RET, Bosch 500 en Gemeente Rotterdam.