AOb: `Werkdruk basisonderwijs moet omlaag'

Kleinere groepen, minder bureaucratie en meer `handen' in de klas. Dat is volgens de AOb hard nodig om de hoge werkdruk in het primair onderwijs aan te pakken. Zeker omdat in het onderwijs een op de vijf mensen kampt met burn-outklachten. Het hoogste percentage van alle sectoren.

Vanmiddag debatteert de Tweede Kamer over de werkdruk in het basisonderwijs. Onderwijsstaatssecretaris Sander Dekker noemt het in een antwoord op Kamervragen `zorgelijk' dat steeds meer leraren in een `overlevingsstand zitten', maar laat de Kamer ook weten dat hij al verschillende maatregelen heeft genomen om de werkdruk te verlagen. Zo is er meer geld beschikbaar voor onderwijsassistenten en zijn er afspraken gemaakt om de autonomie van het onderwijspersoneel te vergroten. Dekker schrijft ook dat er soms onduidelijkheid is over wat er nu wel en niet moet worden geadministreerd. `Ook het voorkomen van misverstanden over de werkwijze in het toezicht heeft de continue aandacht van de inspectie. Daarbij gaat het niet alleen om het wegnemen van misverstanden, maar met name ook om het gesprek op gang te brengen over wat bestuurders, schoolleiders en leraren zelf nodig vinden voor goed onderwijs', aldus Dekker.

Groepsgrootte

Volgens AOb-bestuurder Jose Muijres blijkt uit talloze enquetes en reacties van AOb-leden dat de beteugeling van de groepsgrootte een snelle manier is om de werkdruk te verlagen. Ook moet het aantal klokuren les per week omlaag, zodat er meer tijd is voor andere taken zoals voorbereiding, nakijken en oudergesprekken.

Bovendien is er behoefte aan extra handen in de klas, zeker sinds de invoering van passend onderwijs. "Leraren willen zoveel mogelijk kinderen binnenboord houden, maar dat kan alleen als er een goede ondersteuning is in de klas en de groepen kleiner worden. Nergens blijkt dat de ondersteuning in het reguliere onderwijs is toegenomen, terwijl daar wel meer zorgleerlingen zitten."

Onduidelijkheid

De AOb ziet dat de professionele ruimte van de leraar steeds meer onder druk staat door allerlei regels en protocollen. Muijres: "De oproep van de staatssecretaris om te stoppen met zaken die niet bijdragen aan goed onderwijs, ondersteun ik van harte. Maar maak wel helder over welke zaken de inspectie dan wel verantwoording wil. Nu is daar onduidelijkheid over."

De Vaste Kamercommissie voor onderwijs debatteert vanaf 15.30 uur over de werkdruk in het basisonderwijs. Dat debat kunt u via een live stream volgen op de website van de Tweede Kamer.