Lelystadse aanpak spijbelen helpt voortijdig schoolverlaten voorkomen


Geplaatst: 4-2-2016

De Lelystadse aanpak bij spijbelen werkt: in de lijstjes van langdurig schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten scoort Lelystad goed ten opzichte van andere gemeenten. In een brief die staatssecretaris Dekker van Onderwijs naar de Tweede Kamer heeft gestuurd is een vertekend beeld ontstaan
over het spijbelgedrag van Lelystadse leerplichtige scholieren.

Leraar voor de klas

Strenge aanpak

Volgens die brief zou Lelystad de stad zijn met de meeste spijbelaars van de 36 grootste gemeenten. De cijfers die Lelystad heeft aangeleverd aan het ministerie geven echter, in vergelijking tot de andere gemeenten, een vertekend beeld omdat Lelystad ook het aantal spijbelende
niet-leerplichtige leerlingen van 18 jaar en ouder heeft aangeleverd. Lelystad hanteert voor deze leerlingen dezelfde strenge aanpak bij schoolverzuim als voor leerplichtige leerlingen onder de 18 jaar.

Lik-op-stukbeleid

Lelystad zet fors in op de aanpak van schoolverzuim met het `lik-op-stukbeleid'. Dat houdt in dat leerlingen die meer dan 10 uur spijbelen in vier weken op school op gesprek moeten bij de leerplichtambtenaar. Leerlingen die meer dan 16 uur per vier weken spijbelen worden door de school gemeld
bij het registratiesysteem van DUO. Zij moeten zich vervolgens melden bij de leerplichtambtenaar op het stadhuis en bij terugkerend spijbelgedrag wordt Bureau Halt ingeschakeld of wordt er een proces verbaal opgemaakt. De methode heeft effect. In Lelystad is het percentage leerlingen dat
langdurig (meer dan drie maanden) verzuimt met 0,05% in schooljaar 2014-2015 zeer laag. Bovendien is het aantal voortijdig schoolverlaters gedaald. In het schooljaar 2013-2014 waren er 221 voortijdig schoolverlaters in Lelystad en in het schooljaar 2014-2015 waren dat 167.

* Jaarverslag leerplicht 2014-2015

Voorkomen voortijdig schoolverlaten

Onderwijs is de sleutel naar een zelfstandig bestaan. De gemeente Lelystad vindt het belangrijk dat jongeren voldoende bagage meekrijgen om een baan te veroveren. Daarom zet de gemeente in op leerplicht en het voorkomen van voortijdig schoolverlaten. Het team van vijf leerplichtambtenaren,
twee RMC-consulenten en vier talentmanagers, werkt samen met het onderwijs en de partners uit het maatschappelijk middenveld aan het "bij de les" houden van jongeren. De gemeente zet niet alleen in op het weer naar school terugleiden van jongeren die al zijn uitgevallen, maar zet juist ook in
op de jongeren die nog op school zitten, maar daar verzuimen. Spijbelen is immers vaak een belangrijke voorbode van voortijdig schoolverlaten. In het schooljaar 2014-2015 kende Lelystad meer verzuimmeldingen dan het schooljaar daarvoor. Deze groei wordt voor een deel verklaard door een betere
registratie door de scholen. De meeste verzuimmeldingen worden afgedaan met een waarschuwing of een gesprek, bij een aantal van deze verzuimmeldingen is er proces verbaal opgemaakt.

Leerplicht

De gemeente is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de Leerplichtwet voor alle leerplichtige inwoners, ongeacht of zij een school binnen of buiten de gemeentegrenzen bezoeken. De Leerplichtwet gaat in op de eerste schooldag na de vijfde verjaardag en eindigt aan het eind van
het schooljaar waarin de jongere zestien jaar wordt. Heeft de jongere dan nog geen startkwalificatie, dan start de kwalificatieplicht.