Onderwaterbeton


11 februari 2016 - Nieuwsartikel

Op 6 januari 2016 losten betonmixers 1838 m3 onderwaterbeton in een met damwanden afgezette bouwkuip waar de nieuwe N23 Westfrisiaweg straks onder de Middenweg doorgaat.

Met het aanbrengen van onderwaterbeton en damwanden ontstond een gesloten bouwkuip waar Heijmans het grondwater uit weg kon pompen, zonder dat dit invloed heeft gehad op de bodemwaterstand in de directe omgeving van de nieuwe onderdoorgang.

Onderdoorgang Middenweg in aanbouw. Foto: Aerovista Luchtfotografie

Onderdoorgang Middenweg in aanbouw. Foto: Aerovista Luchtfotografie

Om overlast op het omliggende wegennet te minimaliseren is het beton in 170 ritten aangevoerd via bedrijventerrein de Vaandel in Heerhugowaard en de werkweg over het trace van de N23 Westfrisiaweg. Als het proces van uitharden er straks op zit kan de bouwer op 15 februari starten met het
leegpompen van de bouwkuip, het afbranden van de overtollige damwanden en het reinigen van de vloer. Na deze werkzaamheden is de fundering gereed en kan Heijmans van start met het afbouwen van de onderdoorgang.

Wegonderdoorgang Middenweg

Het toekomstige trace van de N23 Westfrisiaweg, is vanaf de Middenweg in Heerhugowaard al goed te zien. Op deze plek duikt het gemotoriseerde verkeer straks op uit de onderdoorgang die onder de Middenweg door wordt aangelegd. Tijdens de realisatie van de onderdoorgang kan de Middenweg gewoon
open blijven voor verkeer. De van oorsprong kaarsrechte Middenweg is op de locatie van de onderdoorgang namelijk onderbroken door een kleine slinger. Via deze slinger kunnen weggebruikers om de werkzaamheden heen rijden.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tweet
Deel