Rode lopers en spiegels vergroten veiligheidsgevoel


Het uitrollen van een rode loper en het neerzetten van spiegels in het uitgaanscentrum van Hilversum hebben ervoor gezorgd dat jongeren zich veiliger voelen. Dat is de conclusie van een onderzoek naar nudging door de Universiteit Utrecht in het uitgaansgebied van Hilversum.

In opdracht van OM Spaces Amsterdam en in samenwerking met het Openbaar Ministerie Utrecht en de gemeente Hilversum heeft de Universiteit Utrecht in november en december 2015 onderzoek gedaan naar het effect van nudges op de veiligheid tijdens het uitgaan in Hilversum.

Burgemeester Broertjes: "Het onderzoek geeft aan dat je met simpele en vrolijke investeringen in het uitgaansgebied grote veranderingen teweeg kunt brengen. Ik hoop dat de horeca bereid is met de resultaten van het onderzoek aan de slag te gaan. De gemeente kan hierbij ondersteuning bieden."

Wat is nudging?

Een nudge is een subtiel `duwtje in de rug'. Het is een aanpassing in de omgeving die mensen helpt zich te gedragen zoals ze zich willen gedragen. Nudges zijn gebaseerd op psychologische inzichten over het menselijk gedrag en spelen in op de automatische manier waarop mensen keuzes maken. Ze
sturen het gedrag in de gewenste richting zonder andere opties te verbieden.

U kunt hier het gehele onderzoeksrapport 'Rode Lopers En Spiegels - Een Onderzoek Naar Het Effect Van Nudges Op De Veiligheid Tijdens Het Uitgaan In De Gemeente Hilversum' lezen.