Veel kritiek op selectiemethode door toetsen

Het ministerie van OCW heeft vo-scholen in een brief opgeroepen zich niet te bemoeien met het schooladvies, meldt het KRO-NCRV programma Brandpunt. Middelbare scholen mogen zich bij toelating van leerlingen uitsluitend baseren op het advies van de basisschool. In de uitzending van Brandpunt van dinsdag 16 februari leveren deskundigen felle kritiek op de selectiemethode die aan de toetsen is verbonden.

Volgens de Belgische hoogleraar pedagogiek (tevens auteur van het boek `De becijferde school') Roger Standaert die het Nederlandse onderwijssysteem onderzocht, zijn de toetsen `inhumaan' en werken ze discriminatie in de hand. "Het onderwijs is in Nederland verworden tot een selectiefabriek ten voordele van de goede en ten nadele van de zwakken." Het tv-programma liet zien dat Nederlandse scholen vaste percentages naar de verschillende niveaus van het voortgezet onderwijs laten doorstromen. Niet de individuele kennis en vaardigheden tellen daarvoor, volgens het actualiteitenprogramma, maar de vergelijking met andere leerlingen via de toetsen.

Ook de Nijmeegse hoogleraar pedagogiek Anna Bosman vindt dat kinderen op basis van de toetsen te vroeg worden ingedeeld als zwak, middelmatig of sterk en vreest dat kinderen zich daarnaar gaan gedragen. Ketenmanager bij Cito, Jacqueline Visser, zegt in het tv-programma: "Wij vinden het heel jammer en zorgelijk, want daar zijn de toetsen helemaal niet voor bedoeld. Het is een hulpmiddel voor leerkrachten op de basisschool om hun onderwijs te verbeteren." De toetsen zijn volgens Visser niet direct te koppelen aan een schoolniveau.

Alle basisscholen in Nederland moeten voor 1 maart kinderen uit groep 8 een schooladvies geven.