Succesvol werkbezoek van Ministerie OCW aan Lectoraat Ineke Delies

GRONINGEN - Op donderdag 25 februari heeft het Ministerie van OCW een werkbezoek gebracht aan het dubbellectoraat van Ineke Delies "Duurzame innovatie in de regionale kenniseconomie". Het werkbezoek bestond uit drie delen, met steeds wisselende gezelschappen, waarbij de bezoekers van Ministerie van OCW, MBO Raad en Vereniging Hogescholen participeerden of af en toe toehoorders waren

Op reis

Tijdens het ochtendprogramma nam Lector Ineke Delies de lectoraatsgasten mee op reis genomen langs een aantal projecten die het gedachtengoed van het dubbellectoraat goed vertegenwoordigen. Projecten als Zorgvilla Veenoord en Woonconcept Zeijen toonden nieuwe combinaties van wonen en zorg. Bij het Fit&Fun project en het Family Event bij Geopark De Hondsrug/Hunebedcentrum is een combinatie gemaakt met toerisme en vrije tijdsbesteding (leisure). Hierin is samenwerking gezocht met Duitsland. Het ReCoMa-Lab doet onderzoek naar een onderwijsmodel waarbij op structurele wijze - in co-makership - gewerkt wordt aan vraagstukken, door onderwijs en bedrijfsleven.

Bij alle projecten staan multilevel, multidisciplinair en samenwerking tussen onderwijs en werkveld centraal. Zowel door bedrijfsleven als het onderwijs wordt deze manier van samenwerking als zeer waardevol ervaren. Het bedrijfsleven ontvangt input van studenten, die vaak toch op een andere, frisse wijze naar de probleemstelling kijken en buiten gebaande paden denken. Mbo- en hbo-studenten doen ideeen van elkaar op, werken samen en zien wat er vanuit het werkveld wordt gevraagd. Deze manier van werken levert waardevolle input op voor curricula van mbo en hbo, zodat afgestudeerden van de toekomst voldoen aan de wensen en eisen die werkgevers aan hun werknemers stellen.

Duo-gastcollege

Tijdens een duo-gastcollege namen Maarten de Laat, hoogleraar Open Universiteit, en lector Ineke Delies de gasten mee in de wereld van co-makership, het nieuwe samenwerken en het nieuwe leren. Beide sprekers zijn van mening dat het `echte leren en het echte werk' plaatsvinden in het sociale netwerk. Twee belangrijke termen daarbij zijn sociaal leren en al doende leren. Het nieuwe leren levert een nieuwe manier van samenwerken op. Nieuw leren en samenwerken vragen om een andere structuur. De oude structuur, waarin veel is vastgelegd en gepland, staat het nieuwe leren in de weg. Daarom pleiten de sprekers voor proeftuinen, waar geexperimenteerd kan worden met nieuwe vormen van leren en met nieuwe vormen van leiderschap.

Minischouw

Het laatste onderdeel van het werkbezoek bestond uit een minischouw. Tijdens deze minischouw presenteerde Ineke Delies de ontstaansgeschiedenis van het dubbellectoraat van Stenden Hogeschool en Alfa-college. Zaken waarover een Lectoraat moet beschikken om van een dubbellectoraat te kunnen spreken, stonden in haar verhaal centraal. Hierbij moet er worden gedacht aan :

* Het hebben van een gezamenlijke opdracht

* Een beleidsmatige en structurele verankering op CvB-niveau

* Het werkzaam zijn in regio's waar beide organisaties zijn gevestigd

* Het hebben van een kenniskring met regionale subkenniskringen uit diverse opleidingen

* Diverse onderzoeksrollen mbo/hbo

* Samenwerking met bedrijven, altijd in mbo/hbo-combi

* Gemengde teams van docenten en studenten uit mix van mbo en hbo.

Ook werden de twee kenniskringen (Drenthe / Noordoost-Overijssel en Groningen) voorgesteld. De kenniskringen bestaan uit leden uit het onderwijs en bedrijfsleven. De Hanzehogeschool heeft zich aangesloten bij de kenniskring in Groningen.

Nieuwsgierigheid

Als laatsten kwamen de CvB-leden van het Alfa-college (Christien de Graaff) en Stenden Hogeschool (Klaas Wybo van der Hoek) en Han de Ruiter (Directeur Center of Expertise Healthy Ageing Hanzehogeschool) aan het woord. Zij pleiten voor het weghalen van `schotten' tussen mbo en hbo, het stimuleren van nieuwsgierigheid en een onderzoeksgerichte houding van studenten en docenten en het bevorderen van informeel leren samen met het werkveld. Hiervoor vragen zij aandacht van bestuurders bij het Ministerie OCW, de MBO Raad en de Vereniging Hogescholen.