Meer leerwinst bij lezen in Groep 4

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat als leerlingen niet goed technisch lezen er een negatief effect is op het begrijpend lezen, het gedrag, de schoolloopbaan en het latere maatschappelijk functioneren. Gemiddeld halen kinderen twee AVI-niveaus per jaar. Dat is de norm. Uit recent onderzoek blijkt dat er significant meer leeropbrengst te behalen is als de nieuwste inzichten op het gebied van effectief technisch leesonderwijs worden toegepast in de klas.

Representatief onderzoek

De norm is dat kinderen in een schooljaar twee AVI niveaus behalen. Tijdens een onderzoek bij een representatieve groep scholen (44 scholen) en ruim 1.100 leerlingen is gemeten dat 87% van de leerlingen een leerwinst van twee of meer AVI niveaus behaalden in een schooljaar. En 52% van de leerlingen die lees-zwak zijn, haalde in groep 4 de leesachterstand in. Bovendien groeide de groep sterke lezers spectaculair. Deze resultaten bleken uit een onderzoek bij basisscholen die in groep 4 een lesmethode van uitgeverij Malmberg hebben gebruikt; Station Zuid. Het onderzoek is uitgevoerd door Bureau ICE in opdracht van Uitgeverij Malmberg. De eindrapportage van Bureau ICE is in te zien op de website van Malmberg.

Achtergrondinformatie bij dit persbericht

Het onderzoek is uitgevoerd door Bureau ICE, een gespecialiseerd bureau in toetsing en onderzoek in het onderwijs (www.toets.nl). Het onderzoek is gedurende een schooljaar uitgevoerd bij 44 basisscholen in groep 4. Er is een meting gedaan bij de start van het schooljaar, halverwege en aan het einde van het schooljaar. In totaal hebben 1.108 leerlingen meegewerkt aan het onderzoek.

Malmberg heeft een tweetal whitepapers ontwikkeld. Er is een whitepaper over Effectief lezen en een whitepaper over Leesbevordering. In de whitepaper Effectief lezen komen wetenschappelijke inzichten in effectief (technisch) leesonderwijs aan bod. In de whitepaper Leesbevordering staat een beschouwing over wetenschappelijke onderzoeken en standpunten van experts op het gebied van leesbevordering, bijvoorbeeld de Engelse deskundige Aidan Chambers. Deze inzichten zijn verwerkt in de nieuwe lesmethode voor technisch lezen; Station Zuid. De whitepapers zijn verkrijgbaar via de webpagina van Station Zuid.

29 februari 2016