Ahold vierde kwartaal en jaar 2015

Ahold behaalde sterke resultaten, gedreven door solide prestaties van de winkels en een substantiele stijging in online verkopen

* Stijging K4 omzet Groep 21,4% naar EUR 9,8 miljard (+11,8% tegen constante wisselkoersen)

* Stijging K4 omzet exclusief benzineverkopen 4,3% (tegen constante wisselkoersen en gecorrigeerd voor extra week)

* Online verkopen bleven hard groeien, stijging gecorrigeerde consumentenomzet internetverkopen K4 van 29,1% (tegen constante wisselkoersen)

* Onderliggend bedrijfsresultaat in K4 met 39,4% gestegen naar EUR 421 miljoen, onderliggende operationele marge 4,3%

* Sterke vrije kasstroom in K4 van EUR 401 miljoen, resulterend in een vrije kasstroom van EUR 1.184 miljoen in 2015

* Voorgesteld dividend van EUR 0,52, 8,3% hoger dan in 2014

* Aangekondigde fusie met Delhaize op koers voor afronding medio 2016; BAVA vindt plaats op 14 maart

Zaandam - Ahold heeft vandaag sterke financiele resultaten over het vierde kwartaal van 2015 en het jaar 2015 als geheel bekendgemaakt. Dit reflecteert goede prestaties in haar belangrijkste markten en diverse formules. De netto-jaaromzet kwam uit op EUR 38 miljard, gedreven door sterke prestaties in de winkels, met name tijdens de feestdagen, en een sterke toename van de consumentenomzet internetverkopen. CEO Dick Boer: "Dankzij een sterke focus op de ondersteuning van onze geweldige lokale merken en op investeringen om de snel veranderende interesses en behoeften van onze klanten optimaal te bedienen, hebben we grote vooruitgang geboekt en zowel in het vierde kwartaal als over geheel 2015 sterke operationele en financiele resultaten behaald. We hebben onszelf uitgedaagd om sneller te innoveren, om onze klanten op nieuwe en onderscheidende manieren versere producten te bieden, en om meer waarde te leveren. Deze vooruitgang werd ondersteund door herinvestering van de aanzienlijke besparingen uit ons Simplicity-programma. We zijn verheugd over de reactie van onze klanten en zijn dankbaar voor de voortdurende inzet van onze medewerkers, die in 2015 heeft bijgedragen tot een robuuste omzetontwikkeling, toegenomen marktaandelen en een stijging van het bedrijfsresultaat.

In Nederland blijft de omzet zich krachtig ontwikkelen. De identieke omzet nam met 3,2% toe, dankzij onze succesvolle omni-channelstrategie, sterke prestaties tijdens de feestdagen en een positieve omzettrend bij Albert Heijn. De klanten van Albert Heijn profiteren van ons bredere en innovatieve assortiment, en van meer gezonde opties in onze versafdelingen. Dat leidde tot een toegenomen marktaandeel, zowel in het vierde kwartaal als over het jaar als geheel.

In de Verenigde Staten steeg de omzet exclusief benzineverkopen met 4,1%, gecorrigeerd voor een extra week. We blijven goede vooruitgang boeken met onze investeringen in kwaliteit en prijs, en dat droeg bij aan groei van de identieke omzet en een hoger marktaandeel. Dit gold met name voor het New York Metro-marktgebied, waar we onze positie verder versterkten met de succesvolle ombouw van 25 voormalige A&P-winkels.

Onze online-resultaten waren ook sterk. De consumentenomzet internetverkopen kwam in het vierde kwartaal bijna 30% hoger uit. Bol.com handhaafde zijn positie als de nummer 1 online retailbestemming van Nederland en kende een bijzonder sterke decembermaand. Daarnaast bleven Peapod en ah.nltoonaangevende online supermarkten in hun respectievelijke markten.

De voorbereidingen voor onze voorgenomen fusie met Delhaize, tot slot, liggen nog steeds op schema. Met de combinatie van Ahold en Delhaize zal voor onze klanten en medewerkers een nog betere retailleider ontstaan. Daarmee kunnen wij de positie van onze gerespecteerde en populaire lokale merken verder uitbouwen in de buurten die wij bedienen."

Volledig K4 / Jaar 2015 Rapport en Presentatie bijgevoegd als PDF aan dit bericht.

Mar 3, 2016

Mar 3, 2016

HUG#1991268

Ahold

AholdP.O. Box 985, 1000 AZ Amsterdam, Netherlands

* T. +31 20 509 5343 * F. +31 20 509 5202