Nederlands schoenenmerk verovert de wereld met oeroud Japans concept

dinsdag 8 maart 2016 10:23 Binnenland

Dit is een origineel bericht van Xensible

Van traditionele Ippon-ba geta sandaal tot eigentijdse comfortsneaker

NIJMEGEN - De Japanse Ippon-ba geta sandaal als inspiratiebron voor een comfortabele sneaker die voor balans zorgt: de excentrieke Japanse schoenenontwerper Tetsuya Nosaka benaderde schoenenmerk Xsensible enkele jaren geleden met dit idee. Xsensible vertaalde het samen met de ontwerper tot een nieuwe productgroep, de Xsensible Stretchwalker. Het blokje onder de zool van de schoen zorgt ervoor dat de drager in zijn natuurlijke houding staat en loopt. Afgelopen maandag ontving Xsensible de Gouden Schoen Award 2016 voor dit concept, een prestigieuze prijs in de schoenenbranche. De schoen doet het zowel op de Europese als op de Aziatische markt erg goed.

Sinds de lancering in 2014 is het aantal verkooppunten in Nederland gestegen van 10 naar 200. Ook in Duitsland, Belgie, Ierland, Groot-Brittannie en Israel blijft het aantal verkooppunten stijgen. In Japan is de schoen al meer dan 10 jaar een groot succes. Speciaal voor deze markt werd een iets bredere leest ontwikkeld omdat Japanners bredere voeten hebben. Xsensible is op dit moment ook bezig om de schoen op de Amerikaanse en Canadese markt te introduceren.

Gouden Schoen Award

Op maandag 7 maart kreeg CEO Max Krol de Gouden Schoen Award uitgereikt voor het Xsensible Stretchwalker concept op de jaarlijkse schoenenbeurs in de C.A.S.T. in Nieuwegein. 'Consumenten willen geen pijn meer aan hun voeten, ze willen een schoen waar ze blij van worden. Het is een stijlvolle wellness schoen die echt iets doet voor de drager. Deze award is voor ons een teken dat niet alleen consumenten maar ook de schoenenbranche blij wordt van dit concept,' vertelt een trotse Max Krol die vanaf dag 1 in het concept geloofde.

Jan Jansen

De prijs werd uitgereikt door de, net zoals NIMCO, uit Nijmegen afkomstige schoenenontwerper Jan Jansen. Deze winter zal Xsensible samen met de ontwerper een eigenzinnige collectie op de markt brengen. De bekende Nederlandse ontwerper en Xsensible willen schoenliefhebbers de perfectie combinatie van design en comfort bieden. De collectie zal bestaan uit 6 kleurrijke en eigenzinnige modellen.

Over Xensible

Xsensible is een merk van NIMCO (Nimweegse Combinatie), opgericht in 1904. Al meer dan 100 jaar heeft NIMCO een missie: mensen blij maken met de perfecte schoen. Onderzoek en ontwikkeling zijn daarom een van de belangrijkste speerpunten in het bedrijf. Het hoofdkantoor van het familiebedrijf is gevestigd op het groene landgoed De Wijchert in Berg en Dal. In het kasteel dat als kantoor dient werken zo'n 25 mensen die zich dagelijks bezighouden met R&D, inkoop en marketing. Familiebedrijf Nimco werd in 1968 door de familie Krol overgenomen van de familie Verschuur en Van Loon. In Nijmegen en omgeving is NIMCO al generaties lang een begrip. In de NIMCO fabriek in Portugal, in de regio Porto, werken ongeveer 135 medewerkers die gespecialiseerd zijn in het maken en ontwikkelen van orthopedische schoenen. De Xsensible collectie en de Xsensible Stretchwalker collectie worden in een zestal fabrieken in diezelfde regio in licentie, exclusief voor NIMCO geproduceerd. Kijk voor meer informatie op www.nimcomade4you.com en www.xsensible.com.

Achtergrondinformatie de C.A.S.T.

In de C.A.S.T. (Centrum voor Accessoires, Schoenen en Tassen), reikt de inkoopcombinatie ANWR-GARANT de Gouden Schoen Award jaarlijks uit aan een bedrijf dat een bijzondere prestatie levert binnen de schoenenbranche. Dit gebeurt tijdens de I.S.L.N (De Internationale Schoenen en Lederwarenbeurs Nederland), een jaarlijkse beurs in Nieuwegein waar merken hun nieuwe collecties presenteren.

*

*

*

*