Royal FloraHolland - Handel omzetten in kwaliteit


16 maart 2016

Peter en Jos ten Have van J&P Ten Have zitten al zestig jaar in de potplanten.

Het Westlandse bedrijf J&P Ten Have heeft vestigingen in De Lier en Maasland. Ze leveren in heel Europa het jaarrond begonia's en gloxinia's aan het topsegment van supermarkten en tuincentra. Daarnaast is Peter bestuurder van Decorum, een eigen label dat opgezet is om de hoogste kwaliteit
onder het label Decorum te kunnen verkopen.

Uitblinken met Gloxinia

Peter is eindverantwoordelijk voor de verkoop, marketing en verpakking. "Ons doel is om de kwaliteit van ons product zo goed mogelijk te vermarkten. In 2005 ben ik samen met mijn broer met Gloxinia gestart. Het eerste jaar leverde het bedrijf al 100.000 plantjes. Nu, tien jaar later zitten we
ruim boven de miljoen plantjes.

Qua prijsvorming doet het product het goed. We hebben al jaren een stabiele prijs". J&P Ten Have levert de Sonata Gloxinia. Dit is een aparte soort. Daarnaast teelt Ten Have bijna jaarrond Begonia's.

Decorum gaat voor hoogwaardig product

Peter is vrij actief in Decorum. Decorum is opgezet om sierteeltproducten met een hoge kwaliteit te onderscheiden in de markt. Het bedrijf van Peter ten Have zet deels producten onder J&P Ten Have weg, en deels onder Decorum. "Voordeel van Decorum is dat alles onder dezelfde kwaliteit weggaat
bij alle aangesloten kwekers. De klanten weten dit ook en kiezen hier bewust voor. De uitstraling van Decorum is hoogwaardig product."

Inmiddels zijn 70 kwekers bij Decorum aangesloten. "Er komen meer aanvragen. Dat is een teken dat het goed gaat in de sierteelt. We willen allemaal voor dezelfde kwaliteit gaan." Hoe borg je deze kwaliteit? "Wij hebben speciale camerasystemen die controleren op rijpheid en dikte van de plant
De camera liegt niet."

Handel omzetten in kwaliteit

Wat is Peters passie? "Ik vind het leuk om handel om te zetten in kwaliteit. Dat het product goed terechtkomt bij de eindklant is belangrijk. Ik ga graag met mijn klant in gesprek om te zorgen dat we ons product zo goed mogelijk kunnen vermarkten. We staan in Europa met de Begonia op een goede
marktpositie, en dat willen we zo houden. Ons bedrijf moet niet uitwisselbaar zijn. Onze drive is om jaarrond kwaliteit te kunnen leveren. En dat is makkelijk gezegd maar in de praktijk topsport."