Ontwerp nieuwe centrumring gepresenteerd


De nieuwe centrumring van Roosendaal komt in beeld. Na participatiebijeenkomsten met omwonenden, ondernemers en experts presenteerde de gemeente Roosendaal op maandag 21 maart het ontwerp voor de nieuwe centrumring rondom de compacte binnenstad. Daarin veel ruimte voor fietsers, voetgangers en
vergroening, zonder de bereikbaarheid voor autoverkeer uit het oog te verliezen.

De nieuwe centrumring bestaat straks uit twee delen. De Vughtstraat, Kloosterstraat, Burgemeester Prinsensingel, Nispensestraat en de Laan van Luxemburg worden ingericht als eenrichtingsweg. Daardoor ontstaat ruimte voor een fietspad in twee richtingen, brede trottoirs voor voetgangers en een
doorlopende groenstrook. Op die manier wordt de herkenbaarheid en bereikbaarheid van de compacte binnenstad verbeterd. Na de Laan van Luxemburg loopt de centrumring door in de Laan van Limburg, de Laan van Brabant, de H.G. Dirckxstraat en de Stationsstraat. Deze straten behouden de bestaande
inrichting en blijven tweerichtingsverkeer.

Met de klok mee

De rijrichting voor de eenrichtingsstraten wordt met de klok mee. Zo kunnen binnenstadsbezoekers die met de auto komen makkelijk richting de parkeergarages worden geleid. Ook blijft het `rondje Molenstraat' gehandhaafd: bezoekers kunnen eenvoudig een extra rondje rijden als er in de
Molenstraat geen parkeerplek voorhanden is. Het probleem met de verkeersafwikkeling op het kruispunt Stationsstraat-Vughtstraat wordt opgelost, omdat het verkeer via dit kruispunt het gedeelte met eenrichtingsverkeer oprijdt. Voor het eenrichtingsgedeelte van de nieuwe centrumring geldt straks
een maximumsnelheid van 30 km/uur.

Fietspad aan de binnenkant

Het fietspad komt aan de binnenkant van de centrumring. Door het fietspad en de aangrenzende groenstrook te koppelen aan de binnenstad wordt de binnenstadsbeleving doorgetrokken tot en met de centrumring. Daarnaast is het fietspad aan de binnenkant de veiligste keuze: auto's die het fietspad
kruisen, doen dat vanaf een 30 km/uur-straat. Ook ontstaat er een veiligere situatie bij de Jeroen Boschschool, omdat auto's het fietspad hier niet kruisen.

Najaar 2018 gereed

De aanpak van de nieuwe centrumring is een van de concrete projecten uit het rapport `Roosendaal: Gezonde Stad', dat in 2014 door de gemeenteraad van Roosendaal is vastgesteld. Naar verwachting wordt het raadsvoorstel voor de nieuwe centrumring in april 2016 door de gemeenteraad behandeld. De
planning is dat de werkzaamheden aan de nieuwe centrumring in het voorjaar van 2017 beginnen en in het najaar van 2018 gereed zijn.