Mazda MX-5 RF onthuld


Mazda heeft vandaag op de New York International Auto Show 2016 de wereldpremiere van de Mazda MX-5 RF, wat staat voor Rectractable Fastback. De coupe-versie van de populaire MX-5 Roadster met een hint naar een fastback geeft het model een typische sportauto-uitstraling met een elegante
daklijn. Het dak opent zich in weinige seconden en wordt opgeborgen achter de stoelen, samen met de achterruit. Het nieuwe dakdesign zorgt samen met de te openen glazen achterruit voor een nieuwe open rijbeleving, waarbij een gevoel van geborgenheid in het interieur wordt gecombineerd met een
gevoel van vrijheid.

De MX-5 is enorm populair bij autoliefhebbers van over de gehele wereld en het zal niet lang meer duren tot het eenmiljoenste exemplaar wordt gebouwd. Waar de vierde generatie MX-5 het pure rijplezier van een lichtgewicht sportauto biedt, heeft de MX-5 RF met zijn verfijnde fastback-styling en
nieuwe open rijbeleving een heel eigen karakter.



Kernwaarden

Drie kernwaarden maken de MX-5 RF uniek en aantrekkelijk

1. Fraaie fastback-styling die het hart sneller laat kloppen

De coupe-styling met een hint naar een fastback geeft het model een typische sportauto-uitstraling met een elegante daklijn:

* De designers hebben alles in het werk gesteld om het passagierscompartiment de perfecte druppelvorm te geven;
* Hetzelfde formaat als het softtop-model met een identieke lengte, breedte en wielbasis (de hoogte nam toe met 5 mm);
* Het zacht aanvoelende optionele echte Nappa-leder geeft een nog hoogwaardiger kwaliteitsgevoel en draagt bij aan een meer comfortabel en verfijnd ogend interieur.

2. Een nieuwe open rijbeleving met een plezierig gevoel van geborgenheid en vrijheid

* De elektrisch inklapbare hardtop van de MX-5 RF bestaat uit het voorste dakgedeelte, de middensectie, het achterste dakgedeelte en een glazen achterruit;
* Uitgebreid onderzoek heeft tot een dakdesign geleid dat samen met de te openen glazen achterruit voor een nieuwe open rijbeleving zorgt, waarbij een gevoel van geborgenheid in het interieur wordt gecombineerd met een gevoel van vrijheid;
* Het unieke design met de open glazen achterruit als het dak geopend is zorgt ervoor dat je het uitlaatgeluid goed kunt horen, wat weer voor een echt open rijgevoel zorgt;
* Een grote windstopper voorkomt ongewenste luchtwervelingen in het interieur;
* Doordat tal van bewegingen tegelijkertijd worden uitgevoerd, beschikt de MX-5 RF over een van de snelst te openen en te sluiten hardtops;
* Als het dak wordt geopend, worden het voorste en het middelste dakgedeelte samen met de glazen achterruit opgeborgen in de ruimte achter de stoelen;
* Voor het openen en sluiten van het dak hoeft dankzij het nieuwe bedieningssysteem uitsluitend slechts een schakelaar te worden bediend;
* Een nieuw controlesysteem zorgt ervoor dat het dak rijdend kan worden geopend en gesloten, tot een snelheid van 10 km/h. Dit is handig in bijvoorbeeld situaties waarin het begint te regenen;
* Met een inhoud van 130 liter (DIN) is de bagageruimte even groot als bij het softtop-model, zelfs als het dak wordt opgeborgen achter de stoelen. In de bagageruimte passen twee reistassen van maximaal 550 mm x 400 mm x 220 mm* groot.

3. Een stil interieur en bijzonder veel rijcomfort

* De wielophanging en de Electric Power Assist Steering (EPAS) zijn specifiek afgestemd op de MX-5 RF, waardoor deze het levendige rijgedrag biedt dat je verwacht van een Mazda MX-5, in combinatie met een hoog comfortniveau;
* Geluidsabsorberend materiaal aan de binnenzijde van het voorste en middelste dakpaneel zorgt samen met de geluidsisolatie rond de wielkasten achter voor een aanzienlijk lager geluidsniveau als het dak is gesloten, een mate van verfijning die past bij de MX-5 RF.



Andere noemenswaardige productfeatures:

* Het motorenaanbod bestaat uit de 2.0- en 1.5-liter SKYACTIV-G benzinemotoren, gekoppeld aan de handgeschakelde zesversnellingsbak SKYACTIV-MT. De Mazda MX-5 RF wordt ook leverbaar met de SKYACTIV-Drive zestraps automaat in combinatie met de 2.0 SKYACTIV-G benzinemotor;
* Er is een menscentrische benadering gekozen bij het ontwikkelen van de actieve veiligheidsvoorzieningen volgens de veiligheidsfilosofie van het merk;
* De i-ACTIVSENSE geavanceerde veiligheidstechnologie waarover de MX-5 RF beschikt, omvat onder meer Mazda's Blind Spot Monitoring (BSM) en het High Beam Control System (HBC), dat automatisch grootlicht inschakelt in situaties die dit toelaten;
* MZD Connect maakt het mogelijk om op een eenvoudigere en minder afleidende manier gebruik te maken van de telefoon- en internetconnectiviteitsdiensten, ook tijdens het rijden.

Design

Exterieurdesign

Het ontwikkelingsdoel voor de MX-5 RF was de creatie van de ideale vorm voor de hardtop-versie van de MX-5. Met andere woorden, er moest een compleet nieuw dakdesign worden gerealiseerd dat de hardtop-vorm combineert met dezelfde maten van open rijplezier en vrijheid die de softtop-versie
biedt. De designers van Mazda gingen zodoende aan de slag om een compromisloos design te creeren op basis van vier criteria.

* Een fraai silhouet: waar met het softtop-model een groot deel van de tijd met geopend dak wordt gereden, speelt bij de MX-5 RF ook de hardtop-styling als het dak gesloten is een belangrijke rol. Het achterste dakgedeelte is voorzien van zijkanten die naar achteren toe geleidelijk aflopen
en ook wat naar binnen toe zijn gebogen om zo de perfecte druppelvorm voor het passagierscompartiment te realiseren. De vloeiende daklijn over de A-stijlen, de zijkanten van het dak en het achterste dakgedeelte, die zijn uitgevoerd in carrosseriekleur, vormt een fraaie combinatie met de
recht verlopende taillelijn die van de motorkap naar de achterkant loopt, wat voor een elegant fastback-silhouet zorgt. Terwijl de voorste dakpanelen en de glazen achterruit aan het zicht worden onttrokken als het dak wordt geopend, blijft het achterste dakgedeelte op zijn plek. Dit is bij
geen enkel hardtop-model het geval, waarmee de MX-5 RF met recht uniek kan worden genoemd.


* Compacte afmetingen: hoewel de hoogte van het dak met 5 mm toenam, is de MX-5 RF even lang en breed als het softtop-model. Ook de wielbasis is identiek. Dit compacte formaat benadrukt de stabiliteit en dynamiek van de MX-5.



* Een nieuwe open rijervaring: de MX-5 RF is voorzien van een unieke styling als het dak geopend is, waarbij de voorste dakpanelen en de glazen achterruit aan het zicht worden onttrokken. Dat zorgt voor een plezierig gevoel van vrijheid in combinatie met een geborgen gevoel. Samen met het
fraaie geluid dat uit de uitlaat komt, vergroot dat het plezier van het open rijden.



* Afzonderlijke bagageruimte: bij de MX-5 RF is geen praktisch gebruiksgemak opgeofferd voor het inklapbare dak. De ontwerpers en ingenieurs hebben niet alleen een fraai silhouet gecreeerd bij het integreren van de hardtop, maar ook een afzonderlijke bagageruimte die exact dezelfde inhoud
heeft als die van het softtop-model.



Carrosseriekleuren

* Machine Grey: een nieuw ontwikkelde carrosseriekleur die voor het eerst werd geintroduceerd op de CX-9, een crossover SUV. De diepte en glans van de lak wekken de suggestie dat de carrosserie van een massief stuk metaal is gemaakt.



* Dakkleur*: de zijkanten van het dak en het achterste dakgedeelte zijn uitgevoerd in de carrosseriekleur. De bovenzijde van het dak is optioneel verkrijgbaar in pianozwart.



Interieurdesign

In het oog springende interieurfeatures zijn de in carrosseriekleur uitgevoerde panelen die doorlopen in de portierbekleding alsmede het cockpitgedeelte dat rond de bestuurder is gecreeerd, waarbij alle belangrijke bedieningscomponenten precies op de goede plek zitten. Ook aan details is veel
aandacht besteed, waardoor dit niet slechts een vervoermiddel is, maar een sportauto waarvan mensen gaan houden. Net als bij het softtop-model was het doel om een interieurdesign te realiseren dat het hart alleen al door de aanblik ervan sneller laat kloppen. Dankzij de hardtop is het
geluidsniveau in het interieur van de MX-5 aanzienlijk lager, wat bijdraagt aan het gevoel van topkwaliteit.

Designdetails

Het basisdesign is in principe identiek aan dat van het softtop-model. Dit omvat het instrumentenpaneel met drie meters, een sportief ogend, compact stuurwiel, een horizontale lay-out van het instrumentenpaneel en in carrosseriekleur uitgevoerde panelen in de portierbekleding, die voorwaartse
beweging uitstralen. Op twee punten verschilt de MX-5 RF van de reguliere versie:

* Meters: het instrumentenpaneel links naast de drie meters beschikt over een 4,6 inch TFT LCD-kleurenscherm dat het dak symbolisch weergeeft als het wordt geopend en gesloten.



* Knop voor de dakbediening: onder het bedieningspaneel van de airconditioning is een knop geplaatst voor het openen en sluiten van het dak.



Stoeldesign en interieurkleuren

Het hoge kwaliteitsniveau van het zacht aanvoelende optionele Nappa-leder* op de stoelen draagt bij aan de ontspannen en verfijnde sfeer in het interieur. Het in de kleur `Nappa Brown' uitgevoerde leder is afgewerkt met grijs stiksel, dat ook te vinden is op het centrale deel van de
portierbekleding.



Technische specificaties getoonde Mazda MX-5 RF op NYIAS 2016

(cijfers gebaseerd op streefdata)

+-----------------------------------------------------------------------------------+
|Carrosserie |tweedeurs open sportauto |
|------------------------------+----------------------------------------------------|
|Aantal zitplaatsen |2 |
|------------------------------+----------------------------------------------------|
|Lengte* x breedte x hoogte |3.915 x 1.735 x 1.245 mm |
|------------------------------+----------------------------------------------------|
|Wielbasis |2.310 mm |
|------------------------------+----------------------------------------------------|
|Motor |2.0 SKYACTIV-G met directe inspuiting |
|------------------------------+----------------------------------------------------|
|Transmissie |zestraps automaat |
|------------------------------+----------------------------------------------------|
|Maximaal vermogen |155 pk bij 6.000 t/min ** |
|------------------------------+----------------------------------------------------|
|Maximaal koppel |201 Nm bij 4.600 t/min *** |
|------------------------------+----------------------------------------------------|
|Voorwielophanging |onafhankelijk, double wishbone |
|------------------------------+----------------------------------------------------|
|Achterwielophanging |onafhankelijk, multi-link |
|------------------------------+----------------------------------------------------|
|Besturing |rondsel-en-tandheugel, elektrisch bekrachtigd (EPAS)|
|------------------------------+----------------------------------------------------|
|Remmen (voor/achter) |geventileerde schijven / massieve schijven |
|------------------------------+----------------------------------------------------|
|Bandenmaat |205/45 R17 |
+-----------------------------------------------------------------------------------+



* Zonder kentekenplaathouder

** Europese specificaties: 118 kW / 160 pk bij 6.000 t/min

*** Europese specificaties: 200 Nm bij 4.600 t/min

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

* Beschikbaarheid afhankelijk van de uitvoering.

* De genoemde maten zijn bepaald aan de hand van tests met zachte reistassen.