Verslag bijeenkomst Professionalisering in het mbo


23-03-2016 - Professionalisering in het onderwijs is een continu proces: dat was een van de lessen van de bijeenkomst Professionalisering in het mbo op 16 maart, georganiseerd door de MBO Raad. Ongeveer 100 HR-professionals, bestuurders en verantwoordelijken voor professionaliseringstrajecten
van 46 verschillende mbo-scholen kwamen hiervoor samen in Hotel De Nieuwe Wereld van Vakschool RijnIJssel in Wageningen. De bijeenkomst stond in het teken van activiteiten rondom het Bestuursakkoord Professionalisering 2011 - 2015. De aanwezigen keken aan de hand van de resultaten van de
afgelopen jaren ook samen naar de toekomst.

In gesprek met dagvoorzitter Marceline Schopman openden Jose Faber (MBO Raad) en Bas Derks (Ministerie van OCW) de bijeenkomst. Zij gaven een toelichting op de aanleiding en de doelstelling van de bijeenkomst. Het programma bood scholen inspiratie en nieuwe kennis om zelf mee aan de slag te
gaan.

Professionele ruimte in theorie en praktijk
Yvonne Dijkman (MBO Raad) en Giel Kessels (Summa College / BV MBO) vertelden over professionele ruimte in het mbo. Dijkman nam de zaal mee in het theoretisch en beleidsmatig kader van onder andere de WOR, cao mbo en het Professioneel Statuut. Kessels maakte de vertaling naar de praktijk. Hij
beschreef de professionele ruimte die hij en zijn team ervaren bij het opzetten van de Car Academy. Kessels gaf aan hoe vertrouwen van de teamleider en verantwoordelijkheidsgevoel bij docenten in het team elkaar positief versterken. Uit de afsluitende quiz met de zaal bleek dat het nog niet
altijd zo gemakkelijk te bepalen is welke verantwoordelijkheid nu bij wie ligt.

Inzichten uit onderzoek
Het onderzoeksbureau Panteia presenteerde de bevindingen van hun verkenning over begeleiding van startende docenten. Dit onderzoek heeft Panteia in opdracht van de MBO Raad uitgevoerd. Tijdens de deelsessie `Gesteund bij de start' werden cruciale factoren op verschillende niveaus (school, team
en docent) en effectieve aanpakken besproken, allemaal gericht op de ondersteuning en professionalisering van de startende docent.

In een andere deelsessie gaf ecbo inzicht in de specifieke kenmerken van onderwijsondersteunende functies. De werkzaamheden en kwalificatie-eisen voor onderwijsondersteunend personeel in het mbo bleken zeer uiteen te lopen.

Portret: Professionalisering Noorderpoort
De slogan `Met trots, passie en vakmanschap de toekomst in' geeft de ambitie weer van het professionaliteitsplan van Noorderpoort. De uitvoering hiervan startte in 2012. Mare Riemersma, projectdirecteur Noorderpoort, gaf een overzicht van de activiteiten die Noorderpoort ondernam en onderneemt
op het gebied van professionalisering. Uit de presentatie bleek dat Noorderpoort voor haar medewerkers wil zijn, wat het ook voor studenten is: een lerende organisatie.

Gesprek over de rol van HR
Aan het einde van de middag ondervroeg Hans van Nieuwkerk van MBO in Bedrijf Mare Riemersma (Noorderpoort), Adrie Michels (ROC van Twente) en Martine Lakerveld (Nova College) over de rol van HR in het professionaliseringsproces. Zij concludeerden dat scholen in de afgelopen jaren grote stappen
hebben gemaakt, maar er zijn ook nog uitdagingen. In de komende drie `a vier jaar ligt de nadruk onder andere op het verder ontwikkelen van een leercultuur in teams en de verdere professionalisering van HR door hun faciliterende rol aan te laten sluiten op het onderwijs.

Lees, herken en ontdek!
Tot slot presenteerde Jose Faber met trots de bundel `Lees, herken en ontdek'. De publicatie bevat 22 portretten van mbo-scholen met ervaringen en tips die zij hebben opgedaan tijdens hun professionaliseringstraject. Elk portret bestaat uit meerdere interviews met betrokkenen in allerlei
rollen: HR-verantwoordelijken, docenten, coaches, curriculumontwikkelaars, bestuurders en nog veel meer.

Bijlage
Bundel: Lees, herken en ontdek

Bron/Auteur: