17-03-2016 Mies van der Rohe centraal op internationale expositie


17-03-2016

Bauhaus, Barcelona Chair, `Less is more'. En al is dat motto niet van Mies van der Rohe, het beschrijft zijn stijl perfect. Deze wereldberoemde architect staat centraal in SCHUNCK* Glaspaleis (Heerlen), van 10 april tot en met 7 augustus. Een unieke expositie, vijf symposia, excursies,
lezingen, films en stadswandelingen gaan in op de vraag: welke moderne meesterwerken moeten we behouden en hoe?

Icoon van de moderne architectuur

Ludwig Mies van der Rohe (Aken 1886 - Chicago 1969) verrijkte de horizons van Berlijn, Chicago en New York met beeldbepalende gebouwen. Als directeur van het Bauhaus geldt hij - samen met Le Corbusier en Walter Gropius - als grondlegger van de modernistische architectuur. `Mies' creeerde de
Internationale Stijl en tal van iconische meubels. Zijn principes: vrije plattegronden, vloeiende ruimtes en vrij overspannende draagconstructies. Hij schiep vanuit een ambachtelijke liefde voor materialen (met name glas, staal en natuursteen).



Modernisme in Heerlen

Mies van der Rohe was afkomstig uit Aken en een grote inspirator voor het Heerlen van voor `1965'. De stad was toen de modernste van Nederland. Met dank aan burgemeester Van Grunsven, architect Peutz en stadsarchitect Jos Klijnen. Veel gebouwen herinneren daar nog aan: SCHUNCK* Glaspaleis,
bioscoop Royal en de Stadsschouwburg. Of de brandweerkazerne, Schacht Nulland en het retraitehuis. Heerlen was vol van optimistisme en geloof in vooruitgang. De mijnen brachten welvaart, maar ook technisch vernuft en innovatie. In heel Nederland vroeg men om ingenieurs uit Heerlen. Die
moderniteit maakte de Heerlenaren trots. Omdat ze meewerkten aan een nieuwe en betere wereld.



Wat staat er op het spel?

Na `1965' zijn nogal wat van die gebouwen gesloopt. Die `gaten' doen nog steeds pijn. Gelukkig staan nog ruim 100 gebouwen uit de mijntijd overeind. Zij bepalen nu voor een groot deel hoe Heerlen en omgeving er uit zien. `MIES & de erfenis van het modernisme' opent onze ogen voor veertig van
die soms verborgen schatten. Als je ziet hoe baanbrekend die gebouwen ooit waren, maakt dat je trots. Dan ga je nadenken over wat we met die gebouwen kunnen doen. Of hoe we hun verval stopzetten. In de hele wereld staan dit soort moderne monumenten leeg en/of in verval. Ook daar vragen mensen
zich af: wat moet worden behouden, en hoe en waarom? Het goed behouden en herbestemmen van cultureel erfgoed is cruciaal voor tientallen industriesteden en regio's.



Wat is er te zien?

`MIES & de erfenis van het modernisme' verdiept zich in de restauratie van vijf Mies-iconen: S.R. Crown Hall, 860-880 Lake Shore Drive, Robert F. Carr Memorial Chapel (alle in Chicago), Huis Tugendhat (Brno) en de Verseidag-fabriek (Krefeld). Uniek is het 20 meter brede en 20 minuten durende
filminstallatie over deze topwerken (zie schunck.nl/architectuur/miesvanderrohe/expositie/). Nooit eerder werd Mies' werk zo artistiek en indringend geportretteerd. De kijker ervaart door de bewegende beelden de unieke sfeer, materialiteit en gebruikswaarde van Mies' gebouwen en ruimtes.
Aspecten die van eminent belang zijn bij herbestemming en renovatie. De expositie toont met tekeningen, originele bouwelementen, materiaal, collages, maquettes etc. hoe precair dat behoud is. Mies' secure materiaalgebruik vraagt immers om renovatie op basis van nauwgezet onderzoek. Daarnaast
beschrijven we zijn 80 gerealiseerde bouwwerken kort. En natuurlijk staan er her en der Mies-meubels in SCHUNCK*, waaronder enkele originele.



Wat is er verder te doen?

De expositie kent een ruim aanvullend programma. OMA, Mecanoo, Chipperfield, Wiel Arets en vele anderen werken mee aan vijf (mini-)symposia. Daarnaast zijn er excursies, films, stadswandelingen en lezingen. `MIES & de erfenis van het modernisme' biedt alles bij elkaar een uniek interactief en
visueel onderzoek. Een buitenkans voor architecten, liefhebbers en (kunst)historici.



Waarom in SCHUNCK* Glaspaleis'?

Het gebouw dat Frits Peutz in 1933 ontwierp voor warenhuis Schunck werd twee maal bijna gesloopt. Nu is het een toonbeeld van geslaagde renovatie (door Jo Coenen en Wiel Arets) en herbestemming (cultureel centrum met bibliotheek, muziekschool, museum voor moderne en hedendaagse kunst,
architectuur, dansschool filmhuis, espressobar en brasserie). In 2016 wordt het gebouw in een adem genoemd met klassiekers uit het Nieuwe Bouwen zoals het Rietveld-huis, sanatorium Zonnestraal en de Van Nelle-fabriek. Het gebouw staat op de lijst van 1.000 belangrijkste gebouwen van de 20^e
eeuw.



> Klik hier voor meer informatie over de tentoonstelling
> Klik hier voor een PFD met het volledige programma

[IMG][IMG][IMG][IMG]