De Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg


31 maart 2016
Vereniging

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg

Programma van eisen half april klaar.

Op 1 januari 2016 is de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) in werking getreden. In de Wkkgz staat onder andere wat een patient of client kan doen als hij een klacht heeft over de zorg. Patienten en clienten moeten met een klacht terecht kunnen bij een klachtenfunctionaris
van de zorgaanbieder. Voor het geval een klacht geen uitkomst biedt, moet patienten en clienten een geschil kunnen voorleggen aan een onafhankelijke geschilleninstantie in de zorg. Die instantie kan een bindende uitspraak doen over het geschil. Ook kan de geschilleninstantie een
schadevergoeding toekennen tot EUR 25.000. Zorgaanbieders hebben tot 2017 de tijd gekregen om zich op deze veranderingen voor te bereiden. Uiterlijk 2017 moeten er dus voor patienten en clienten klachtenregelingen en geschilleninstanties volgens de Wkkgz beschikbaar zijn.

Samenwerking zorgaanbieders en organisaties van patienten en clienten
Uitgangspunt van de Wkkgz is dat zorgaanbieders en organisaties van patienten en clienten samen verantwoordelijkheid dragen voor het instellen van de onafhankelijke geschilleninstanties. Begin 2016 hebben vertegenwoordigers van organisaties van en voor zorgaanbieders,
aansprakelijkheidsverzekeraars en consumenten-, clienten- en patientenorganisaties daarvoor een eerste, belangrijke stap gezet. Zij zijn namelijk in overleg getreden om een breed gedragen kaderstellend programma van eisen te ontwikkelen voor de inrichting van geschilleninstanties op basis van
de Wkkgz.

Kaderstellend programma van eisen
Het kaderstellende programma van eisen heeft tot doel de landelijke uniformiteit en kwaliteit van geschilbeslechting op basis van de Wkkgz te bevorderen. Daarbij is onder meer van belang dat het aantal in te stellen geschilleninstanties niet te groot wordt en dat er landelijke dekking wordt
geboden. Het programma van eisen zal (minimum)standaarden bevatten voor goede toegang tot en behandeling van geschillen door geschilleninstanties en voor de inrichting van geschilleninstanties. De breed gedragen standaarden worden gebaseerd op de artikelen 19-22 van de Wkkgz en de
uitgangspunten van de Wkkgz dat geschilbeslechting in de zorg laagdrempelig en toegankelijk behoort te zijn en dient te voldoen aan de eisen van een behoorlijke rechtspleging. In het programma van eisen zal tevens aandacht worden besteed aan de noodzaak dat de kosten van geschilbeslechting in
de zorg voorzienbaar en aanvaardbaar zijn. Het programma van eisen is bedoeld als een eenduidig kader voor de instelling van geschilleninstanties.

De verwachting is dat het programma van eisen half april 2016 klaar is. Vervolgens gaan organisaties van en voor zorgaanbieders, aansprakelijkheidsverzekeraars en clienten- en patienten verder in overleg over de daadwerkelijke instelling van geschilleninstanties op basis van het programma van
eisen.

Bij het overleg over het kaderstellende programma van eisen zijn vertegenwoordigers betrokken van ActiZ, GGZ Nederland, NVZ, NFU, VGN, KNMG, ANT, LHV, InEen, KNMT, KNMP, KNOV, KNGF, LVVP, PPN (VvOCM. NVH, EN, NVLF en NVD) , VELO, VVAA/MediRisk, Centramed, Consumentenbond, Ieder(in), LSR,
LPGGz, Patientenfederatie NPCF en Zorgbelang Nederland.