5-4-2016 Riviercruise plannen voor bewoners uiteengezet aan boord ri..


dinsdag 5 april 2016

Riviercruise is booming business voor de regio. De afgelopen jaren is het aantal schepen en passagiers flink gegroeid van 1382 in 2012 naar 1769 bezoeken in 2015 met circa 450.000 passagiers. De inkomsten die het de stad en de regio oplevert is zo'n 38 miljoen euro.

Amsterdam is populair. In 80% van de gevallen ligt de stad aan het begin of aan het einde van de Rijn-Donauroute. De stad wordt zeer gewaardeerd bij de riviercruisegasten. Amsterdam maar ook de regio wordt beschreven als mooi, veilig en gezellig. De Keukenhof in het voorjaar en het Rijksmuseum
zijn nog steeds de belangrijkste bezienswaardigheden, maar ook de Zaanse Schans is mateloos populair.

Wil de Amsterdamse haven deze schepen blijven faciliteren dan is het zaak om de infrastructuur aan te passen. Alma Prins, binnen Havenbedrijf Amsterdam verantwoordelijk voor de cruise, heeft een investeringsprogramma opgesteld om het faciliteren van deze belangrijke toeristen mogelijk te
maken. De riviercruiseschepen liggen allemaal aangemeerd tussen PTA en de voormalige graansilo's. Voor een belangrijk deel bewoond gebied. Vandaar ook dat deze plannen worden gedeeld met de bewoners in dat gebied. Op vrijdag 1 april was het open dag aan boord van riviercruiseschip Avalon
Artistry II, van rederij Avalon Waterways. De bewoners rondom de Westerdoksdijk zijn uitgenodigd op het schip om kennis te maken, te lunchen en te varen.

Ruim 100 bewoners kwamen af op deze informatiebijeenkomst. Een goede gelegenheid om zowel de plannen te horen als de binnenkant van een riviercruise schip te zien. De rederij Avalon Waterways gaf een rondleiding over het schip en liet alle faciliteiten aan boord zien. Op verzoek van de rederij
konden de gasten ook de bedden uitproberen. Ook werd er tijdens de lunch aan boord gevaren om een beetje het `riviercruise' gevoel te krijgen.

De plannen van Havenbedrijf Amsterdam houden onder meer in: creeren van kade voor 2x 135 meter passagiersschepen, aanleg van walstroomkasten zodat het schip de generator niet nodig heeft voor elektriciteit en daarmee het geluidsoverlast minimaliseert, sloop van dukdalven, het plaatsen van
aanvaarbescherming en het inrichten van een halteerstrook voor 4-6 bussen op de Westerdoksdijk. Deze komen idealiter op de lage kade naast het schip. Daardoor staan ze meer uit zicht.

Onderstaand een compilatie van foto's en na afloop de schriftelijke reacties van de bewoners.

++
||
||
||
++





Dank voor de geweldige vrijdagmiddag die geen 1 april grap was........ Ons petje af voor de fijne ontvangst, uitleg en de crew van de Avalon Artistry 2.

Beste Alma
Ik wilde je, ook namens de andere bewoners van de Stenen Silo die vandaag aanwezig waren op de Avalon Artistry II, bedanken voor dit leuke evenement om de buurt nader kennis te laten maken met de riviercruise business. Iedereen was erg enthousiast en onder de indruk van de goede organisatie.
Dus dank voor je initiatief en breng aub onze dank ook over naar de Avalon crew.

Voor de bewoners van de Westerdoksdijk was het denk ik goed nieuws om te horen dat de bussen wellicht op het lager gelegen stuk gaan laden en lossen .... en die bruggen komen er hopelijk ook niet en vinden ze een beter alternatief - voorbeeld de Scheldetunnel in Antwerpen - zou voor een ieder
het beste zijn! Denk zelf voor de mensen uit Noord.

Beste mevrouw Prins-Droog/Alma,
Veel dank voor de lunch en rondvaart door/namens het Havenbedrijf en de Rederij. We vonden het leuk, informatief en lekker.

Graag wil ik iedereen nog eens van harte bedanken voor de mooie en leuke ontvangst door Avalon.
Mede door het mooie weer was dit voor iedereen een leuke kennismaking met de wereld van de riviercruises. Daardoor zal er zeker meer begrip zijn ontstaan bij de bewoners van de Westerdoksdijk.
Mede namens het bestuur van de VvE Westerkaap1