Onderzoek: 70 procent van de managers heeft de digitale transformati..


7 April 2016

Maar slechts 5 procent is tevreden over de vooruitgang tot nu toe, alle hoop is gevestigd op de komende vijf jaar

Barneveld, 7 april 2016 - Managers constateren dat er nog een grote discrepantie is tussen de huidige staat van de digitale transformatie in hun toeleveringsketen en hun verwachting voor over vijf jaar. Dit blijkt uit een recent onderzoek, `The Current and Future State of Digital Supply Chain
Transformation', uitgevoerd door Capgemini Consulting en GT Nexus, onderdeel van Infor.

De meeste onderzoeken die tot nu toe over dit onderzoek zijn uitgevoerd, keken naar digitale transformatie in organisaties, of tussen organisaties en hun klanten. Dit nieuwe onderzoeksproject is het eerste in zijn soort omdat het de huidige staat en de toekomst van de digitale transformatie
peilt, en vooral de digitale transformatie tussen organisaties en al hun partners in de waardeketen.

De onderzoekers hebben 337 leidinggevenden van enkele van de grootste, internationaal opererende maakbedrijven en retailers in Europa en Noord-Amerika ondervraagd.

Dit zijn de belangrijkste resultaten:

Digitale transformatie van de toeleveringsketen is belangrijk

* 75 procent van de respondenten noemt digitale transformatie van de keten "belangrijk".
* 50 procent zegt dat digitale transformatie "heel belangrijk" is.
* 70 procent is formeel begonnen met het digitaal transformeren van de toeleveringsketen.

Het proces verloopt vooralsnog traag

* Meer dan 30 procent van de respondenten zegt dat zij "ontevreden" zijn met de progressie tot nu toe.
* Enkel 5 procent is "zeer tevreden".

De belangrijkste factoren die technologie faciliteren zijn bekend, maar worden nog niet altijd gebruikt

* Supply Chain Visibility Platforms/Tools (94 procent), Big Data Analytics (90 procent), Simulation Tools (81 procent) en Cloud (80 procent) worden gezien als de belangrijkste instrumenten voor het realiseren van de digitale transformatie van de toeleveringsketen.
* Maar 48 procent van de ondervraagden geeft toe dat "traditionele" middelen zoals telefoon, fax en e-mail nog steeds dominant zijn in de interactie met ketenpartners.

Grote veranderingen worden de komende vijf jaar verwacht

* Op dit moment zegt slechts 15 procent van de respondenten dat de meerderheid van de data uit de volledige keten toegankelijk is voor hun organisatie. In vijf jaar tijd zal dit 54 procent worden.
* Slechts 23 procent van de respondenten geeft aan dat de meerderheid van de data uit de volledige keten wordt geanalyseerd en gebruikt bij het nemen van beslissingen. In vijf jaar tijd zal dit stijgen naar 68 procent.
* 95 procent verwacht dat over vijf jaar meer processen in samenwerking met toeleveranciers geautomatiseerd zullen zijn.
* 94 procent verwacht over vijf jaar meer realtime statusupdates te ontvangen uit de toeleveringsketen.

De verwachte voordelen van digitalisering van de keten zijn onder andere, maar niet uitsluitend, kostenreductie in de logistiek, inventaris en onderhoud, verbetering van de klantenservice en hogere overall systeemefficientie. Nog belangrijker misschien: de verwachting is dat digitale
transformatie van de keten de agility van een organisatie drastisch kan verhogen. Agility is noodzakelijk om te kunnen reageren op veranderende marktomstandigheden, zoals nieuwe toetreders die bestaande businessmodellen bedreigen. Door agile te zijn kunnen bedrijven ook beter inspelen op
onverwachte veranderingen in de keten. Zulke veranderingen hebben de afgelopen jaren al veel schade aangericht aan de financiele prestaties en reputaties van veel organisaties.

Het verzachten van de impact van deze onverwachte ontwikkelingen staat hoog op de prioriteitenlijst van directies en is een belangrijke drijfveer achter de digitale transformatie. Maar volgens de studie is het huidige niveau van samenwerking en zichtbaarheid in het netwerk laag. Dat beperkt de
agility.

"75 procent van de respondenten zegt dat digitale transformatie van de toeleveringsketen belangrijk is, maar constateert ook dat er nog een grote discrepantie is tussen waar bedrijven nu staan en waar zij verwachten te staan over vijf jaar", zegt Mathieu Dougados, Senior Vice President bij
Capgemini Consulting. "Transformatie-initiatieven binnen de vier muren van de enterprise zorgen voor flinke uitdagingen. Maar in de huidige geglobaliseerde en geoutsourcete wereld kan digitale transformatie alleen succesvol zijn als bedrijven dit benaderen met een holistische kijk op hun hele
waardeketen. Die waardeketen kan bestaan uit honderden partners. Dus verbinding tussen partners, toegang tot elkaars data en het gebruik van netwerkbrede analytics worden de belangrijkste focusgebieden."

"Supply chain-transformatie is een ingrijpende bezigheid die vraagt om leiderschap en visie op C-level, en een holistische aanpak die automatisering, connectiviteit, het delen van data en samenwerking in de hele keten stimuleert", zegt Kurt Cavano, Vice Chairman en Chief Strategy Officer bij
GT Nexus. "Deze enquete laat zien dat producenten en retailbedrijven een helder beeld hebben van waar ze naartoe willen en welke digitale technologieen hen daar gaan brengen in de komende vijf jaar. Maar het wordt een flinke sprint, gezien de huidige afhankelijkheid van verouderde, analoge
technologie zoals de telefoon, fax en e-mail om samen te werken met ketenpartners en om acties uit te voeren. Ondertussen zijn de risico's op verstoring van de keten groot. Dit kan bedrijven duur komen te staan."

Klik hier om het hele rapport te downloaden.

Klik hier voor een infographic.

Over GT Nexus
GT Nexus, een Infor-bedrijf, beheert `s wereld grootste cloud-gebaseerde business netwerk en execution platform voor wereldwijde handel en supply chain management. Meer dan 25.000 bedrijven in diverse verticale markten, waaronder adidas Group, Caterpillar, Citi, Columbia Sportswear, DHL,
Electrolux, Levi Strauss & Co., Nestle, Pfizer en Sears gebruiken GT Nexus als hun standaard, multi-enterprise collaboration platform. Bedrijven die aan het netwerk deelnemen beschikken altijd over realtime informatie waardoor ze hun goederenstromen, bedrijfskapitaal en commerciele informatie,
vanaf het bestelmoment tot de uiteindelijke betaling, kunnen optimaliseren. Voor meer informatie, zie: www.gtnexus.com.

Over Infor
Infor bouwt mooie zakelijke applicaties met de nieuwste functionaliteiten die voor bepaalde branches als een cloud-dienst worden aangeboden. Het bedrijf telt 13.000 medewerkers en heeft klanten in meer dan 200 landen. Voor diverse branches, waaronder de gezondheidszorg, de productie- en
mode-industrie, groothandel, hospitality, retail en de publieke sector, automatiseert Infor kritische processen. In de software van Infor is branchespecifieke kennis ingebouwd wat de noodzaak voor dure maatwerkaanpassingen overbodig maakt. Het hoofdkantoor van Infor staat in New York City. Dit
is ook de thuisbasis van Infors interne ontwerpbureau Hook & Loop, een van de grootste creatieve bureaus in Manhattan. Zij richten zich op een gebruikerservaring die plezierig en boeiend is. Infor zet zijn applicaties voornamelijk in op de Amazon Web Services cloud en opensourceplatformen.
Kijk voor meer informatie op: nl.infor.com.

Infor klanten zijn onder andere:

* 18 van de top 20 lucht- en ruimtevaartbedrijven
* 10 van de top 10 hightechbedrijven
* 10 van de top 10 farmaceutische bedrijven
* 21 van de 25 grootste Amerikaanse gezondheidsorganisaties
* 18 van de 20 grootste Amerikaanse steden
* 20 van de top 20 toeleveranciers van de automobielindustrie
* 17 van de top 20 industriele distributeurs
* 15 van de top 20 wereldwijde retailers
* 4 van de top 5 brouwerijen
* 21 van de top 30 wereldwijde banken
* 6 van de 10 grootste hotelmerken
* 6 van de top 10 wereldwijde luxe merken

Tags: Capgemini, enterprise software, GT Nexus, Infor, keten, supply chain