Wilhelminasingel mijden voor beter bereikbare binnenstad


Geschreven op: 07 april 2016

Van 11 april tot 10 juni registreert de gemeente kentekens van het autoverkeer op de Wilhelminasingel. Automobilisten die veel gebruik maken van deze route krijgen een uitnodiging om mee te doen aan een project om de Wilhelmasingel te mijden tijdens de spits. Doel van het project is een beter
bereikbare binnenstad.

Boaz Adank, wethouder Mobiliteit: "Ik nodig frequente gebruikers van de Wilhelminasingel van harte uit om de Wilhelmasingel tijdens de spits te mijden. Door middel van een app worden ze gestimuleerd om een andere route, ander tijdstip of ander vervoersmiddel te kiezen. Met de eerste zes
maanden een financiele beloning. Zo werken we samen aan een beter bereikbare stad. En dat is nodig, want als we niets doen zullen de singels vast gaan lopen en zal de verkeersdrukte in de binnenstad toenemen. Op 11 april starten we met een kentekenregistratie, om uit te zoeken wie frequente
gebruikers zijn en hen te kunnen uitnodigen."

Registratie

Voor de kentekenregistratie worden op twee locaties camera's opgehangen: twee camera's ter hoogte van het Hospitaalpad en twee camera's ter hoogte van Wilhelminasingel 18. De camera's registreren in beide richtingen de kentekens en het tijdstip van passerend verkeer. De gemeente meet geen
snelheidsovertredingen en voertuigkenmerken; die zijn niet relevant voor de meting. Deze registratie is in overeenstemming met de Wet Bescherming Persoonsgegevens en gebeurt onder strikte voorwaarden. Na de uitnodigingen worden de registraties weer gewist. Wie niet geregistreerd wil worden,
kan dat aangeven op de website www.registreer-me-niet.nl. Het kenteken wordt dan automatisch na opname gewist en niet verwerkt in data-overzichten.

Een overzicht met antwoorden op veel gestelde vragen is te vinden op www.breda.nl/beterbenutten

Beter Benutten en snelfietsroute

Het mijden van de Wilhelminasingel is een onderdeel van het landelijk programma Beter Benutten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en sluit aan op afspraken die in de Structuurvisie 2030 zijn gemaakt. Doel is 15% minder vertraging voor automobilisten in Breda en een betere
bereikbaarheid van de binnenstad per auto, fiets en openbaar vervoer. Andere maatregelen zijn een groene golf op de Beverweg, een snelle busbaan en groene golf voor fietsers op de Claudius Prinsenlaan.
Ook komt er een snelfietsroute op de St. Ignatiusstraat tussen de Singel en mgr. Leijtenstraat. Dankzij deze fietsroute kunnen fietsers zich snel, veilig en comfortabel verplaatsen in Breda. Het is de bedoeling dat de snelfietsroute daarna wordt doorgetrokken naar de oostkant van de stad, en
uiteindelijk richting Rijen en Tilburg. Eerder realiseerde Breda ook al snelfietsroutes naar Oosterhout en Etten-Leur.

Plaats:
Breda
Publicatiedatum:
07 april 2016