Stoelendans bij autosportafdeling NISMO van Nissan


Stoelendans bij autosportafdeling NISMO van Nissan
Belangrijkste media-items
[ ]
apr 07, 2016 | ID:144323

*



* Downloaden
* Word-document (.doc) (15,2 KB)
* PDF (.pdf) (50,7 KB)
* HTML (.html) (15,2 KB)
* Tekst (.txt) (9,0 KB)

Nieuwe NISMO Program Director Michael Carcamo blikt vooruit op autosportseizoen
Stoelendans bij autosportafdeling NISMO van Nissan

o Takao Katagiri nieuwe President en CEO van NISMO
o Michael Carcamo aangesteld als nieuwe NISMO Program Director
o Vooruitblik op autosportseizoen met Michael Carcamo

Amsterdam, 7 april 2016 - Nissans autosportdivisie NISMO (Nissan Motorsport International Co., Ltd.) heet Takao Katagiri van harte welkom als nieuwe President en Chief Executive Officer (CEO) van NISMO. Het bedrijf feliciteert ook Michael Carcamo met zijn aanstelling als Program Director.

Takao Katagiri heeft meer dan 33 jaar ervaring bij Nissan en was voor het merk onder meer Executive Vice President en Chairman of Management Committee in Japan, Azie en Oceanie. Katagiri neemt gelijktijdig de taak over van Schoichi Miyatani als hoofd van de NISMO Business Office. Miyatani ging
eind maart met pensioen. Katagiri blijft ook werkzaam als President en CEO van Autech Japan.

Michael Carcamo, voormalig Program Director van Nissans LMP1-programma, werkt al dertien jaar voor Nissan en was voor zijn activiteiten bij het internationale autosportteam werkzaam als Director of Vehicle Program Management en als assistent Chief Vehicle Engineer in Mexico. Hij vervult met
onmiddellijke ingang zijn nieuwe functie als Global Motorsport Director van Nissan en als Program Director bij NISMO.

Interview met Mike Carcamo
Michael Carcamo blikt vooruit op het komende autosportseizoen.

De Nissan GT-R van modeljaar 2017 is onlangs in New York onthuld. Hoe belangrijk is racen in de GT3-klasse met de GT-R als vlaggenschip van Nissan?

Carcamo: `De lancering van de GT-R was absoluut goed voor het imago van Nissan en als regerend Blancpain Pro Endurance-kampioen moeten we de link tussen de Nissan GT-R en het GT3-kampioenschap benadrukken. Er is immers geen betere plek dan het GT3-kampioenschap om de GT-R - de meest
geavanceerde, verfijnde en vooruitstrevende sportauto ooit - te demonstreren.'

`Dit jaar zetten we twee auto's in in zowel het Blancpain Endurance-kampioenschap als de Sprint Series. Ook geven we een vervolg aan de Amerikaanse Pirelli World Challenge. We hebben dit seizoen bovendien in de race op het circuit van Bathurst (Australie) al een prachtige tweede plaats
veroverd, en de GT300-auto bleek tijdens tests in het Super GT-kampioenschap erg snel.'
`Alle premium automerken nemen deel aan het GT3-kampioenschap omdat de link tussen race- en straatauto's er het duidelijkst is - een perfecte plek dus om onze kwaliteiten te bewijzen.'

Tijdens recente WEC- en ELMS-trainingen was 57 procent van het deelnemersveld voorzien van een Nissan-motor. Hoe belangrijk is de prototype-racerij voor Nissan, ondanks dat Nissan geen LMP1-programma meer heeft?

Carcamo: `Dat 57 procent van het deelnemersveld een aandrijflijn van Nissan heeft, is indrukwekkend. Maar we hebben dan ook een rijke historie met onze motorenprogramma's.'

`We kunnen trots zijn op onze overwinningen in diverse raceklassen. De teams hebben natuurlijk voor Nissan gekozen omdat ze daarmee de grootste winkans hebben. Onze relatie met de FIA en de ACO voor endurance- en prototype-racerij is niet verslapt. We zoeken simpelweg naar de beste kansen om
onze techniek en het merk Nissan te presenteren.'

`Dankzij onze samenwerking met Renault dit jaar en het Algarve Pro-team werken we met Chris Hoy naar deelname aan Le Mans. Andrea Pizzitola, die vorig seizoen het Renault Sport Trophy Elite-kampioenschap op zijn naam schreef, versterkt het team vanaf Le Mans. Niemand hoeft eraan te twijfelen
dat we doorgaan in de prototype- en enduranceracerij.'

Nissan was vorig jaar zeer succesvol in Japan door beide Super GT-kampioenschappen te winnen. Hoe belangrijk is het om dat resultaat zowel wereldwijd als in Japan te uiten?

Carcamo: `Het is fantastisch om te winnen in je achtertuin, aangezien ons hoofdkwartier en de meeste engineers gestationeerd zijn in Yokohama.'
`Het winnen van vier van de vijf laatste GT500-kampioenschappen is een ongelofelijke prestatie. Van de technische ontwikkelingen in het GT500- en GT300-kampioenschap profiteren al onze raceprogramma's wereldwijd. De wereldwijde benadering van onze autosportactiviteiten biedt grote voordelen.
Succes in de ene markt moet leiden naar nieuw succes in andere gebieden.'

Nissan is het enige automerk ter wereld met raceprogramma's in Japan, Europa, de Verenigde Staten en Australie met ondersteuning van de fabriek. Hoe belangrijk is die wereldwijde strategie voor het merk?

Carcamo: `De mogelijkheid om succesvolle raceprogramma's over de hele wereld te runnen is een gevolg van de filosofie van het merk als geheel. Nissan is een internationale organisatie, die met de beste middelen en vakkennis optimaal aan de wensen van klanten wil voldoen. Dankzij onze
wereldwijde programma's voor de ontwikkeling van voertuigen kunnen we de allerbeste ideeen voor alle onze projecten toepassen.'
`Het is voor ons enorm belangrijk om dat wereldwijd te laten zien. Vergeet niet dat elk kampioenschap anders is, met elk zijn eigen unieke uitdagingen en ze vinden plaats op verschillende circuits met in uiteenlopende formats. Daarom passen we ons continu aan om competitief te zijn in die
kampioenschappen.'

`Het is absoluut een voordeel om op ieder moment overal ter wereld te kunnen deelnemen aan races.'

In het Blancpain Endurance-kampioenschap van 2015 maakte de Japanner Katsumasa Chiyo deel uit van het kampioensteam. Hoe belangrijk was die overwinning voor Nissan?

Carcamo: `Chiyo en alle teamleden hebben vorig jaar fantastisch werk geleverd. Dit jaar keert Chiyo terug naar Japan om voor het eerst deel te nemen aan het GT500-kampioenschap. Daar wordt hij opnieuw uitgedaagd en kan hij zich verder ontwikkelen. De buitenlandse ervaring en het internationale
succes zijn goed voor zijn zelfvertrouwen, dus we kijken erg uit naar zijn verrichtingen in Japan.'

`We hebben hoge verwachtingen van Mitsunori Takaboshi en ik weet zeker dat hij in het NISMO-team en met de ondersteuningsprogramma's die we hebben, het uiterste uit zichzelf kan halen. En we verwachten ook veel van het uitwisselingsprogramma waarmee coureurs steeds in andere landen racen. Dit
jaar maakt Jann Mardenborough de grote stap naar Japan voor zowel het GT300- als het Japanse F3-kampioenschap. Het programma biedt zowel coureurs als teams om zich te ontwikkelen. Want nogmaals: in een internationaal bedrijf draait het om gegevensuitwisseling en de beste technieken en
methodes.'

Hoeveel werk kost het om ervoor te zorgen dat coureurs zich thuis voelen als ze in een ander land gaan werken en wonen?

Carcamo: `Het is een deel van het fundament van ons programma. Het gaat niet alleen om racen, maar ook om mensen, de coureurs en de ondersteuning om de doelen te realiseren. Jann krijgt nog steeds steun van een coach en de GT Academy om hem tijdens zijn ontwikkeling als coureur verder te
helpen. Maar ook om hem te helpen zich aan te passen aan culturele verschillen. Hij wordt net zo ondersteund als toen hij nog in Engeland woonde.'

`Dat doen we ook voor onze coureurs uit Mexico, Frankrijk en Australie als ze in Engeland komen wonen om te racen. Onze kracht is de goede organisatorische basis waarmee we mensen ondersteunen om het beste uit ze te halen.'

Waarom is autosport zo belangrijk voor Nissan en NISMO?

Carcamo: `Autosport kun je zien als de ultieme vorm van "teamwork". In autosport moet je samen grenzen verleggen en het onbekende ontdekken. Dat gaat niet altijd goed. Maar als je niet van fouten leert, dan kun je ook niet verder innoveren.'

`Een ander aspect zijn de mensen zelf. Iedereen in de autosport ontwikkelt zich. Het maakt eigenlijk niet uit over welke functie je spreekt. We praten meestal over de engineers in de autosport, maar eigenlijk wordt iedereen in elke functie binnen de organisatie tot het uiterste gedreven en dat
maakt van een team een topteam.'

`Autosport verbetert teamwork op een manier zoals dat nergens anders kan. Je leeft in een andere wereld als je elke week moet presteren in de racerij. Nissan en NISMO hebben een lange en rijke racegeschiedenis. We hebben veel successen geboekt in diverse vormen van autosport en dat helpt
Nissan om zich te ontwikkelen. Ik denk dat autosport in ons DNA zit. Het is wat we doen, het is hoe we ons op de beste manier kunnen manifesteren.'

Vanuit het perspectief van de autosportfan gezien is Nissan altijd heel open naar het publiek. Hoe belangrijk is dat voor Nissan?

Carcamo: `Dat is extreem belangrijk. De fans waarderen onze openheid en de toegankelijkheid van de teams echt enorm. We willen dat graag voortzetten. We zoeken steeds nieuwe manieren om fans te benaderen en ze een blik achter de schermen te geven. We willen laten zien wat een autosportteam
succesvol maakt. De fans maken onze sport mogelijk dus we moeten naar nieuwe manieren blijven zoeken om fans lekker te maken en ze te betrekken bij hetgeen wij doen.'

Sitemap