SIGRA - Zorginkoop


07-04-16
SIGRA - Zorginkoop

Clientenraden in de langdurige zorg hebben nog veel vragen over hun rol bij de zorginkoop. Maar ook zorgkantoor Zilveren Kruis is nog zoekende. Dat bleek tijdens de themabijeenkomst `Clientenraden handvatten bieden om effectief mee te denken' op 21 maart. Het Platform Clientenraden in de
Langdurige Zorg organiseerde de bijeenkomst.

Petra Meijer, zorginkoper voor de langdurige zorg bij Zilveren Kruis: "Wij vinden de inbreng van de clientenraden heel belangrijk. Want we zijn ervan overtuigd dat we op die manier zorgaanbieders dwingen om de belangen van de clienten voorop te stellen."



Wie is de client?

Wie is eigenlijk de client, vroeg een van de deelnemers zich af. Degene die zorg ontvangt of de instelling? Het antwoord was helder: de bewoner. En de instelling is de leverancier. Maar het zorgkantoor en de instelling maken de afspraken over de zorg, niet de client.



Aanpak Cordaan

Marloes de Ruiter, programmamanager kwaliteit VGZ/GGZ bij Cordaan, deed uit de doeken hoe Cordaan het aanpakt. De teams maken een zelfanalyse en deze wordt voorgelegd aan de voorzitter van de clientenraad en van de verwantenraad. Zo ontstaat er een gezamenlijk gedragen verbeterplan.
Kwaliteitsverbeteringen komen nu niet meer uit de lucht vallen, maar hebben voortdurend de aandacht van alle betrokkenen.



Stem laten horen

Onder leiding van Henk Smet, expert zorggeld bij LOC Zeggenschap in Zorg, ging het andere deel van de aanwezigen met elkaar in gesprek over hoe je de stem van de clientenraad kunt laten horen bij het zorgkantoor. Samen optrekken met de zorgaanbieder heeft de voorkeur bij iedereen, maar de
meningen verschillen over het contact met het zorgkantoor. Is rechtstreeks contact tussen zorgkantoor en clientenraad wel nodig? Is het zorgkantoor een troef als je er met de zorgaanbieder niet uit komt?



Vervolg

De bijeenkomst, die werd bijgewoond door meer dan 50 clientenraadleden uit Amsterdam, Zaanstreek-Waterland en Amstelveen e.a., vraagt zeker nog om een vervolg. Er is nog veel winst te behalen op het gebied van beinvloeding van de zorginkoop door clientenraden. Zilveren Kruis is graag bereid om
daarover mee te denken.
Bron: Clientenbelang Amsterdam

Lees meer over het Platform Clientenraden in de Langdurige Zorg

* Email this pagina