Vraag het de burgemeester: luchtvervuiling


Gepubliceerd op: 07 april 2016, Laatst bewerkt op: 07 april 2016

De heer Henk Koolmees stuurde mij onlangs de volgende vraag:
"Beste Burgemeester, ik lees in de krant dat Den Haag een aantal straten heeft met luchtvervuiling boven de norm. Ook Rijswijk had de Haagweg met een overschrijding (...). Maar hoe is het eigenlijk gesteld met luchtvervuiling rondom de Pr. Beatrixlaan?

Overschrijden we hier ook niet de normen of gaan we ze overschrijden door de aanleg van de nieuwe A4 en de files die hierdoor in de ochtend en avond ontstaan ter hoogte van de A4 en de Pr. Beatrixlaan?"

Beste heer Koolmees, uw zorg over de luchtkwaliteit in Rijswijk deel ik. Des te tevredener stemt het mij dat ik u gerust kan stellen. Daarvoor moet ik wel even iets uitleggen over hoe we in Nederland de luchtvervuiling in de gaten houden. We hebben verspreid over ons land een aantal
meetpunten ingericht. Die zijn kostbaar. Daarom werken we op alle andere plekken met `rekenpunten': de gegevens van de meetpunten worden omgerekend naar deze rekenpunten om zo nauwkeurig mogelijk te bepalen wat hier de mate van luchtvervuiling is.

U kunt alle Rijswijkse rekenpunten gemakkelijk checken, op www.nsl-monitoring.nl. U zoomt in op Rijswijk, vinkt `Rekenpunten tonen' aan en kunt via de `Select'-functie de gegevens van elk rekenpunt bekijken. U vindt dan op de Prinses Beatrixlaan slechts een punt dat de toegestane norm (40
milligram/m3) overschrijdt. Dit punt ligt langs de afrit van de A4: hier wordt niemand langdurig blootgesteld.

U vraagt ook naar de toekomst. Dit jaar worden in de monitoringstool ook de jongste verkeersgegevens verwerkt. Ondanks de verkeersdrukte leidt dat voor de komende jaren tot gunstiger cijfers, ook omdat de gegevens over de achtergrondconcentratie (fijnstof, stikstof) in 2015 veel beter bleken
dan voorspeld. Blikken we in de monitoringstool vooruit, dan ziet u voor 2020 een duidelijk beter beeld.

Niettemin gaan wij als gemeente natuurlijk niet achterover leunen. We zijn actief in wat we kunnen beinvloeden, en dat is vooral het verkeer. Met extra oplaadpunten willen we het gebruik van elektrische auto's stimuleren. Met de aanschaf van twee nieuwe elektrische veegwagens geven we zelf het
goede voorbeeld.

* Deel Vraag het de burgemeester: luchtvervuiling op Facebook
* Twitter