Samen kruipen? Over het voorspellen van wat de ander doet (Promotie) - Radboud Universiteit

vrijdag 4 september 2015 t/m zondag 15 mei 2016

Tijd vanaf 10:30

Locatie Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2

Faculteit Faculteit der Sociale Wetenschappen

Promovendus mevrouw ir. J.C. Stapel-Kaars

Promotor(es) prof. dr. H. Bekkering

Copromotor(es) dr. S. Hunnius

Subtitel Action prediction and the development thereof

Beschrijving

Het voorspellen van andermans handelingen is nodig om contact met de mensen om ons heen soepel te laten verlopen. Daarmee voorkom je bijvoorbeeld dat je de deur in het gezicht laat vallen van iemand die achter je loopt. Janny Stapel bestudeerde hoe jonge baby's zulke voorspellingen leren maken. Door verschillende leeftijdsgroepen te testen, ontdekte ze dat eigen ervaringen een belangrijke basis vormen voor deze voorspellingen. Zo zijn peuters even nauwkeurig in het voorspellen van lopen als kruipen, terwijl baby's die nog niet kunnen lopen maar wel kunnen kruipen met name nauwkeurig zijn in het voorspellen van kruipbewegingen. Daarnaast bleek dat hersendelen verantwoordelijk voor het maken van bewegingen ook bij baby's actief zijn tijdens het voorspellen van andermans bewegingen. Motorische vaardigheden vergroten dus niet alleen de actie-radius van baby's, maar ook hun begrip van wat de mensen om hen heen aan het doen zijn.

Biografie

Janny Christina Stapel-Kaars (Marken, 1983) haalde een master Human Technology Interaction aan de TUEindhoven en deed haar promotieonderzoek bij het Baby Reserach Center aan de Radboud Univerisiteit/Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour. Ze kreeg een Marie Curie-beurs, waarmee ze haar onderzoek naar de ontwikkeling van actie-voorspelling bij babies kon voortzetten bij het Uppsala Child and Baby Lab in Zweden.