Shoppen naar autoverzekering kan tot 500 euro schelen


08 april 2016 , Federatie

Shoppen loont bij een autoverzekering: het verschil tussen de duurste en de goedkoopste kan oplopen tot bijna 500 euro per jaar.

Dat concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na een vergelijking van de prijs voor vijftien financiele producten. Het onderzoek is een update van het onderzoek dat ACM in 2012 verrichtte. Bij autoverzekeringen is er in vergelijking met 2012 nu nog meer voordeel te behalen, aldus ACM.

Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van ACM: "Het is wellicht niet de leukste klus die je kunt bedenken, maar rondkijken en vergelijken levert soms die extra euro's op die je ergens anders aan kunt besteden. Consumenten die kijken, vergelijken en daarna kopen of overstappen stimuleren daarmee
de concurrentie. Bedrijven gaan dan meer keuzes bieden of een aantrekkelijker aanbod doen."

De gegevens voor het vergelijken van de prijzen zijn verkregen door het raadplegen van vergelijkingssites op internet, independer.nl en homefinance.nl. De hoogte van het voordeel is afhankelijk van de leefsituatie. Het precieze voordeel verschilt per consument.

Voor het in kaart brengen van de potentiele voordelen van shoppen voor een autoverzekering is voor een gemiddelde consument (man, 45 jaar, 10 schadevrije jaren, VW Golf of Polo met waardegrondslag 22.800 euro) gekeken naar de verschillende prijzen van een allriskverzekering (WA + volledig
casco). Het voordeligste aanbod bedroeg 30,93 euro per maand. Het gemiddelde lag op 46,33 euro en het minst voordelige aanbod bedroeg 72,06 euro. Uitgegaan werd van een gemiddelde consument: een man van 45 jaar, met eigen woning en een netto gezinsinkomen van circa 3.000 euro per maand.

ACM heeft vervolgens ook voor zeven typen leefsituaties afzonderlijk prijsvergelijkingen gemaakt. Alle resultaten zijn via deze link op te vragen.