Lessen Nederlandse cultuur voor vluchtelingenkinderen

TV | vr 08 apr 2016

Verslag Willem Jan Bloem

Redactie Rianne van Vuren

Na het voetbal douchen met je teamgenootjes zonder onderbroek, openlijke homoseksualiteit, samenwonen voordat je getrouwd bent. Het zijn zaken die in Nederland ontzettend normaal zijn, maar waar vluchtelingenkinderen die in Nederland komen enorm aan moeten wennen.

Hoe zorgen we ervoor dat de jonge nieuwkomers kennis nemen van onze normen en waarden en daar ook aan gewend kunnen raken? Welkom op School is een nieuwe lesmethode, ontwikkeld door expertisecentrum Pharos, die leerkrachten en leerlingen probeert te helpen die cultuurverschillen te overbruggen.

De lesmethode is speciaal gemaakt voor Internationale Schakelklassen (ISK). Dit zijn speciale klassen voor kinderen van migranten (nu vooral vluchtelingen, maar ook kinderen van arbeidsmigranten) van 13 tot 18 jaar. Ze leren er Nederlands en worden er in 1 of 2 jaar klaargestoomd om door te stromen naar een het voortgezet onderwijs of mbo. Er zijn tachtig isk's in Nederland.

Lessen over normen en waarden zijn niet verplicht in deze schakelklassen. De leerlingen krijgen 20 uur per week Nederlandse les, en de overige 10 uur mogen ze zelf inrichten maar moeten besteed worden aan orientatie op de Nederlandse samenleving. Dat kan van alles zijn, van zelfredzaamheid tot lessen over normen en waarden.

We spreken met Bram Tuk, bedenker van de lesmethode `Welkom op School', en we zijn in de klas bij de ISK Singelland in Drachten waar gebruik wordt gemaakt van de lesmethode.