Voorstedelijk treinaanbod rond Brussel breidt verder uit dankzij opening Schuman-Josafattunnel

logo SNCB Op maandag 4 april werd de Schuman-Josafattunnel commercieel in gebruik genomen en dat is goed nieuws voor de klanten die gebruik maken van het S-treinaanbod rond Brussel. Zo kunnen reizigers vanuit steden als Halle, Mechelen, Vilvoorde en Leuven nu met een rechtstreekse verbinding naar het hart van de Europese wijk sporen.

NMBS zet met S-aanbod in op intermodaliteit

Met de opening van de Schuman-Josafattunnel kon het S-aanbod, het treinaanbod dat de steden en gemeenten uit de voorstedelijke zone met elkaar verbindt, verder worden uitgebreid. Heel wat S-verbindingen rijden al sinds december, maar de verbindingen die doorheen de Schuman-Josafattunnel moesten, konden echter nog niet via hun geplande route rijden. Het ging om de S5-verbinding tussen Edingen en Mechelen en de S9-verbinding tussen Eigenbrakel en Landen.

Vanaf 4 april zijn die rechtstreekse trajecten dus wel mogelijk en stoppen de S5- en S9-treinen vanuit beide richtingen in Brussel-Schuman. Omdat de afgelopen week een vakantieweek was, reed er slechts een trein per uur op de S5-verbinding, maar vanaf maandag 11 april kunnen reizigers rekenen op twee treinen per uur tussen Edingen en Mechelen. Tijdens de spits vertrekt de S5-verbinding bovendien vanuit Geraardsbergen. De S9-treinen verbinden tijdens de spits Eigenbrakel met Leuven en Landen.

Intermodaliteit als sleutelbegrip

Op dit moment is al een groot deel van het S-aanbod operationeel en telt het Brussels Hoofdstedelijk Gewest maar liefst 33 treinstations. In het totaal bedient het S-aanbod 142 stations in een straal van 30 kilometer rond Brussel. NMBS werkt nu volop aan een betere visibiliteit van het S-aanbod. Met het vervoersplan dat in december 2017 in werking treedt, zal het S-aanbod nog verder uitbreiden.

Giovanni Palmieri, General Manager bij NMBS, verantwoordelijk voor het S-aanbod en het multimodale aanbod: "Vooral de samenwerking met de andere openbaarvervoerbedrijven - De Lijn, de TEC en de MIVB - is belangrijk, want we werken naar een aanbod toe dat zo goed mogelijk op elkaar is afgestemd, om mensen zoveel mogelijk de stap naar het openbaar vervoer te laten zetten."

"Met de opening van de Schuman-Josafattunnel beschikken de klanten in en rond Brussel voortaan over een versterkt S-aanbod. Daarmee draagt de trein nog concreter bij aan een multimodale oplossing die onontbeerlijk is voor het (voor)stedelijke mobiliteitsaanbod", stelt minister Galant verheugd vast.

NMBS lanceert op maandag 11 april een communicatiecampagne rond het S-aanbod, om het aanbod meer zichtbaarheid te geven en om haar klanten te informeren over de (intermodale) mogelijkheden. Meer info via detrein.be/s-trein.