Zeilmakerijen positief over de toekomst


Haarlem, 20160413 -- Zeilmakers zien de industriële orders met maar liefst 12% stijgen. De zeilmakers branchemonitor laat een gezonde omzetstijging zien voor 2016. De totale markt stijgt met gemiddeld 8,75%. Dit zorgt, na vele moeilijke jaren, voor een positieve stemming onder de zeilmakers.

De industriële markt stijgt met maar liefst 12%, de particuliere markt met 10%, de watersport markt met 9% en de horeca blijft achter met 4%. De woordvoerder van de branchemonitor en eigenaar van de zeilmakerij Bootzeil, Michiel Stokman, ziet hierin een trend. ‘Ik zie steeds meer bedrijven serieproductie naar Nederland terughalen. Door de innovatieve en kwalitatief hoogwaardige methoden die wij gebruiken kunnen wij het winnen van China’, aldus Stokman, van Bootzeil.nl. Ook de zeilmakers Hans Lieben en David Saldanha, medeinitiatiefnemers van de branchemonitor, zien een forse groei in de reparatieorders van particulieren. ‘Klanten besteden wederom meer aan kite reparaties’, aldus Lieben van kitesurfshop.nl. Voor de toekomst verwachten de zeilmakers dat de groei ook in 2016 en 2017 door zal zetten. Deze verwachting is gebaseerd op de bevindingen van 35 zeilmakers die bijgedragen aan de branchemonitor.

Omzetgroei komt via internet

De manier waarop internet wordt gebruikt, verandert. Zeilmakers zien dat bedrijven en particulieren steeds meer online bestellen waarbij een daadwerkelijk bezoek aan de zeilmakerij onnodig is. Slimme websites en applicaties maken het mogelijk om maatwerk direct visueel zichtbaar te maken en makkelijk te bestellen door middel van een transparante offerte.

De branchemonitor laat zien dat 40% van de totale omzet via online kanalen gegenereerd wordt. De verwachting is dat dit in 2016 nog hoger zal zijn. Deze groei zal, volgens de branchemonitor, met name door de toegankelijkheid van slimme websites en applicaties gerealiseerd worden.

Zeilmakers lopen omzet mis door gebrekkig gebruik van communicatietechnologieën

Zeilmaker Bootzeil ziet dat veel zeilmakers kansen laten liggen. De omslag naar een nieuwe tijd waarin maatwerk besteld wordt met een tablet of telefoon is voor de traditionele zeilmaker een grote omslag. ‘De combinatie van vakmanschap, technologie en creatief meedenken met de klant is de toekomst. Zeilmakers die achterblijven in deze ontwikkelingen krijgen het erg moeilijk’, aldus Stokman. 

Zeilmakerijen positief over de toekomst; trendmonitor van de omzet