Rijksmuseum wil internationale toerist voor zich winnen

11 april 2016 - 10:44

Het Rijksmuseum lanceert dit voorjaar een publiciteitscampagne gericht op de 15 miljoen buitenlandse toeristen die naar verwachting dit jaar Nederland bezoeken. Met online filmpjes en advertenties in de stad en op de luchthaven hoopt het museum hiervan 1,2 miljoen bezoekers te interesseren voor een bezoek. Extra aandacht gaat uit naar toeristen die Amsterdam aandoen vanuit Duitsland en Belgie voor een korte stedentrip.

Bezoekers uit meer dan 130 landen

Het afgelopen jaar brachten ruim een miljoen internationale bezoekers uit meer dan 130 landen een bezoek aan het Rijksmuseum. Het museum grijpt de start van het toeristisch hoogseizoen aan om duidelijk te maken dat het museum van Nederland open staat voor de hele wereld. De welkomstcampagne richt zich op toeristen die al in Amsterdam zijn of die overwegen Nederland en Amsterdam als vakantiebestemming te kiezen.

"Het is onze droom om bezoekers echt vanuit de hele wereld te ontvangen in het Rijksmuseum, dus de 195 door de VN erkende landen. Dit doen we door zichtbaarheid in de stad, maar ook online samen met diverse Online Travel Agencies." Helene Bothof, Sales Manager van het Rijksmuseum

Concept

Voortbouwend op de Welcome! Openingscampagne uit 2013 heeft reclamebureau Skip Intro een overkoepelend campagneconcept ontwikkeld voor het online deel van deze toeristencampagne. De campagne vestigt met straatinterviews in diverse talen aandacht op de topstukken uit de collectie, de beroemde Hollandse meesters.

Bezoekers werven bezoekers

Via de social-media-accounts van het museum - waaronder sinds kort ook het Chinese Weibo - worden in totaal 14 korte filmpjes vertoond met daarin toeristen aan het woord over hun bezoek aan het Rijksmuseum en tips voor andere bezoekers. Marketing Manager Linda Volkers: "We merken dat er bij veel bezoekers die al hebben besloten te komen vooral praktische vragen leven: Hoe kom ik er, wat mag ik niet missen, moet ik een hele dag voor een bezoek uittrekken? En mensen die het Rijksmuseum nog bijna helemaal niet kennen, zoals in China, willen we onze iconen laten zien. En wie kunnen er nu beter tips geven dan bezoekers zelf? "

De campagne loopt tot en met eind mei en wordt aan het einde van de zomer herhaald. De filmpjes zijn te zien via Youtube