collectiepresentatie door gerlach en koop


:
door gerlach en koop

15.04.2016 -27.11.2016

Op donderdag 14 april opent in het Bonnefantenmuseum de collectiepresentatie : door collectieve kunstenaar gerlach en koop. De opening vindt plaats van 18.00 - 20.00 uur.

De collectieve kunstenaar gerlach en koop maken op uitnodiging van Bonnefantenmuseum een opmerkelijke collectiepresentatie, in samenhang met eigen werk, en voorzien van ondersteunende toevoegingen. Zij kregen van conservator hedendaagse kunst Paula van den Bosch de volledige vrijheid en het
vertrouwen en selecteerden onder meer moderne en hedendaagse kunstwerken; een drietal kunstwerken van de afdeling oude kunst; serviesgoed en diverse voorwerpen van uiteenlopende aard. Daarnaast vroegen gerlach en koop kunstenaars om werk in bruikleen of werk uit te voeren dat in potentie (een
schets, een schaalmodel) in de collectie aanwezig was. (Willem de Rooij, Haegue Yang, Francis Alys, William Graatsma, Joelle Tuerlinckx, Lily van der Stokker). Kijk hier voor meer informatie over de collectiepresentatie.

In het Bonnefantenmuseum staat nauwe samenwerking met kunstenaars altijd voorop. Het museum gaat uit van de opvatting dat het vooral de kunstenaars zelf zijn, die belangwekkende ontwikkelingen in hun vakgebied genereren en formuleren. Kunstenaars verzetten de piketpalen, curator en instelling
zijn sparringpartner. Het compromisloze en doorleefde gedachtegoed van collectieve kunstenaar gerlach en koop staat garant voor een onalledaagse kijkervaring.

gerlach en koop
Sinds 2000 werken de kunstenaars samen onder de naam gerlach en koop en inmiddels zijn zij in het Nederlandse hedendaagse kunstlandschap een vaste waarde geworden.

Bonnefantenmuseum Maastricht
Met deze tentoonstelling zet het Bonnefantenmuseum een nieuwe stap in een koers, die zich in het nationale museumlandschap onderscheidt door de eigen(wijze) accenten en prioriteiten waar het museum voor kiest Daarbij kiest het museum bewust voor de representanten van de "secret canon" en voor
de vele interessante maar onderbelichte kunstgeschiedenissen die zich in de ooghoeken van de mainstream kijkrichting voltrekken.