13-04-2016 - Hoe nu verder met de Visie openbare Ruimte?


De openbare ruimte doet ertoe! Pleinen, straten, speelplaatsen en parken zijn voorbeelden van plekken in de stad die wij allemaal gebruiken. Het zijn plekken van iedereen en van niemand. Een goede openbare ruimte maak je samen, is duurzaam, heeft identiteit, is gastvrij en bruikbaar, veilig en
gezond. De Visie Openbare Ruimte waarin deze waarden en ambitie staan beschreven is 24 maart 2016 unaniem vastgesteld door de gemeenteraad.

De visie is te lezen op www.vlaardingen.nl/visieopenbareruimte.

Wat is nu belangrijk voor een goede openbare ruimte?

De openbare ruimte definieert een stad. Denk aan de Visbank, het Hof, Oranjepark of de Markt. Ook in de buurt bepaalt de openbare ruimte hoe wij over een plek denken. Zijn er voldoende parkeerplaatsen in de straat? Is er genoeg licht waardoor mensen zich veilig voelen? In het kort: de openbare
ruimte doet ertoe. Een prettige openbare ruimte vergroot het woonplezier, trekt mensen aan en versterkt de economie.

Om te zorgen dat Vlaardingen de openbare ruimte krijgt die het verdient, heeft de gemeente met ongeveer tachtig inwoners, ondernemers, de brandweer, politie, de woningbouwcooeperatie en andere belanghebbenden bepaald wat belangrijk is voor de openbare ruimte.

Co-creatieproces

De thema's zijn via dit co-creatieproces door jongeren, de andere bewoners en specialisten vertaald naar de ambitie zoals deze in de visie terecht is gekomen: een goede openbare ruimte heeft identiteit, is gastvrij en bruikbaar, biedt ruimte voor betrokkenheid en leidt tot gezondheid en
duurzaamheid.

Aan deze waarden werken we. Want onze openbare ruimte moet ertoe doen voor Vlaardingers.

Onze openbare ruimte verbetert het leefklimaat, voegt waarde toe en is van belang voor de gebruikers. Vanuit deze visie beoordelen we plannen, maken we keuzes en verbinden we onze openbare ruimte met andere maatschappelijke uitdagingen.

Aanhaken bij bestaand beleid

Om de Vlaardingse openbare ruimte te verbeteren is deze visie ten eerste ontwikkeld met belanghebbenden. Ten tweede zijn de waarden vertaald naar de praktijk. Ten slotte bedachten we een strategie en hulpmiddelen om de visie uit te voeren. We gaan niets nieuws doen, geen lijst met nieuwe
projecten, maar we haken aan bij bestaand beleid en benutten de kansen bij het maken van plannen en projecten. De waardencatalogus, de vragenlijst openbare ruimte en de ambassadeurs helpen hierbij.

Wethouder Ruud van Harten die op een boomstronk zit

Wethouder Ruud van Harten:

"Iedereen gebruikt de openbare ruimte op zijn of haar eigen manier. Bewoners gebruiken de openbare ruimte om van huis naar werk te komen, te sporten of te picknicken in het park. Ondernemers gebruiken de ruimte om bereikbaar en aantrekkelijk te zijn voor klanten.
Ontwikkelaars gebruiken het om potentiele kopers over de streep te trekken voor het kopen van een woning. Door de verandering in gebruik, beheer en inrichting van de openbare ruimte vraagt het ontwikkelen en handhaven van een kwalitatief hoogwaardige openbare ruimte een visie
en het vermogen keuzes te maken. In deze visie staan de richtlijnen voor deze keuzes. Dat blijft een boeiende en spannende opgave, want we zijn allemaal betrokken bij de inzet: de toekomst van Vlaardingen!"

Vier waarden voor Vlaardingen

Identiteit

Vlaardingen heeft een aantal gebieden met een sterke eigen identiteit, zoals de Rivierzone, het centrum en het Oranjepark. Maar er zijn er ook gebieden waar de identiteit minder sterk is. Waar ligt dat aan? Plekken zonder identiteit missen eigenheid, ze missen een unieke waarde. De opdracht is
dus duidelijk: we moeten de openbare ruimtes van Vlaardingen een identiteit meegeven. Want een ruimte met een sterke identiteit voegt waarde toe aan de stad

Gastvrij en bruikbaar

Goede openbare ruimte is gastvrij en bruikbaar. Dit is van belang, omdat mensen pleinen, straten en groen op verschillende manieren gebruiken. Hoe meer belanghebbenden in een ruimte terechtkunnen, des te meer (sociaal) waarde vast is de ruimte. Een gastvrije en bruikbare plek is ook veilig.
Dit betekent dat een plek er goed uit moet zien, zonder losse stoeptegels of kapotte speeltoestellen, maar ook dat de verlichting in orde is en er genoeg mensen gebruik van maken.

Gezond

Met een aantrekkelijke openbare ruimte gaan mensen sneller naar buiten, waar ze vervolgens ook meer bewegen. Een aantrekkelijke buitenruimte heeft voldoende paden voor fietsers en voetgangers. Maar ook een klimboom voor de kinderen of een vuurplaats om 's avonds omheen te zitten.

Duurzaam

Tenslotte is een goede openbare ruimte duurzaam. Een openbare ruimte waar Vlaardingers aan zichzelf en het milieu kunnen werken, laat dit zien. Bijvoorbeeld met een wandelpad door een wei met stieren. Want zelfs de meest fanatieke stadsmens heeft op zijn tijd behoefte aan natuur. Alleen met
zo'n groene uitvalsbasis is een stad een gezonde plek om te leven.

En hoe nu verder?

De visie laat zien hoe de openbare ruimte waarde toevoegt aan de kwaliteit van leven, wonen en ondernemen in Vlaardingen. Dat doen we door een slimme combinatie met bestaande plannen. We gaan niet meer doen, maar benutten wel de kansen.

We zorgen dat de maatschappelijke waarde van de openbare ruimte een vaste plaats krijgt in nieuw beleid, gebiedsvisies, projectdefinities, beheerplannen en meldingen in de buitenruimte. Kortom, overal waar beslist wordt over de openbare ruimte. We gebruiken daarvoor een nieuwe methode. Vroeger
keken we vooral naar de technische kanten. Is een klimrek veilig? Is het bankje kapot? Is het plein schoon? Nu bekijken we in de openbare ruimte de maatschappelijke waarde en proberen deze te verbeteren. Met minder middelen meer impact en een betere aansluiting bij wat de gebruiker wil.





Uitgelicht