`Wie de deur openzet, moet niet verrast zijn als er iemand binnenkomt'


Publicatiedatum:
woensdag 13-04-2016
In wijken, kernen, kranten, op social media en in de raadszaal is participatie trending topic. Niet altijd in positieve zin. Er zijn klachten en boze dorpsraden en kritische raadsleden verheffen in toenemende mate hun stem. Toch is het `met enige voldoening' dat wethouder Marjolein
Steffens-van de Water op deze turbulentie reageert.

Kunt u dat toelichten, van die voldoening?

"Dat is toch logisch? Dat participatie de gemoederen flink bezighoudt, is immers de bedoeling. Een van de speerpunten van dit college in het algemeen en van participatie in het bijzonder is het vergroten van de betrokkenheid van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. We willen
juist dat zij meedenken, meepraten en meebeslissen. De signalen die zij afgeven, omarmen we. We leren van hun ervaringen. Zij zijn de ervaringsdeskundigen. Niemand kent hun leefomgeving, hun werkomgeving, beter dan zij. Zij leveren ons bouwstenen voor de uitvoering van het beleid.''

wethouder Marjolein Steffens-van de Water

Dus u had dit eigenlijk verwacht?

`'Verwacht en gehoopt. Wie de deur openzet, moet niet verrast zijn als er iemand binnenkomt. Ik was ongelukkig geweest als het muisstil was gebleven. In het college, dat natuurlijk wel een vinger aan de pols houdt, hebben we de vergelijking gemaakt met het openen van een meldpunt pesten. Dat
doe je omdat je weet dat er gepest wordt en je wilt dat mensen zich vrij voelen om dat te melden. Iets vergelijkbaars geldt voor participatie; als mensen zich niet betrokken zouden voelen, zouden we ook niets horen.''



Maar u hoort toch ook wel de ontevredenheid?

`'Uiteraard. Maar participatie is niet hetzelfde als het iedereen naar de zin maken. Dat is sowieso onmogelijk. Inwoners zelf houden er ook niet allemaal dezelfde mening op na. Participatie betekent dus onvermijdelijk dat mensen ook teleurgesteld kunnen en zullen zijn in de uitkomst, of in een
deel van de uitkomst. Maar dat wil niet zeggen dat dus het participatieproces niet goed was."



Maar er is ook kritiek op de wijze waarop de gemeente participatie toepast.

`'Klopt. En ik begrijp dat ook. Van belang is dat we goed informeren waarover geparticipeerd kan worden en waarover niet. Vandaar dat we kritiek op het participatieproces ook omarmen. We leren daarvan. Maar we leren ook van de met inwoners en ondernemers behaalde successen zoals de
participatie in Zwanenburg over de oplossingen voor de wateroverlast en de riolering, in Hoofddorp-Centraal en in Vijfhuizen waar een noodopvang voor vluchtelingen komt waartegen slechts twee bezwaarschriften zijn ingediend.''