Een verkeerd cijfer en je bent je geld kwijt

TV | wo 13 apr 2016

Redactie Rob Hadders Verslag Bram de Waal

Een verkeerd cijfer bij het overmaken van geld en je bent je centen kwijt: dat is nu de situatie bij banken. Het overkwam Marjo Ladage en zo raakte ze 17.000 euro kwijt. De Consumentenbond vindt dat banken iets moeten doen om dit op te lossen.

Het rekeningnummer en de naam van de ontvanger worden bij geen een bank aan elkaar gekoppeld en daardoor ontstaan veel problemen. Marjo Ladage wilde 17.000 euro overmaken naar haar spaarrekening maar voerde per ongeluk haar oude spaarrekening in. Dit rekeningnummer was inmiddels weer in gebruik en de eigenaar ging ervandoor met Marjo's spaargeld.

Het is een menselijke fout waar de banken geen rekening mee houden, en dat is de Consumentenbond al jaren een doorn in het oog. Zij vinden dat er gewaarschuwd moet worden als je geld overmaakt naar een rekeningnummer dat niet overeenkomt met de naam.

Volgens de banken komt het echter minder vaak voor sinds de invoering van de IBAN. Sinds 1 januari dit jaar inventariseren alle betaaldiensten een jaar lang de procedures in verband met een verkeerde overboeking en volgend jaar wordt er gekeken hoe groot het probleem is. Dat zegt Gijs Boudewijn van de Betaalvereniging in het AD.

In EenVandaag een gesprek met Marjo Ladage.