MKB-Nederland zegt nee tegen Amsterdamse ja-ja sticker

woensdag 13 april 2016 10:33 Binnenland

Dit is een origineel bericht van MKB-Nederland

MKB-Nederland is fel tegen het plan van de stad Amsterdam om automatische reclamepost te laten verdwijnen. Alleen Amsterdammers die een ja-ja sticker op hun deur plakken, krijgen volgens dat plan vanaf 2017 nog folders in de bus. "Hiermee gaat de gemeente compleet voorbij aan de malaise in de detailhandel. Ondernemers kunnen dit er nu net niet bij hebben", zegt voorzitter Michael van Straalen. In een brief aan burgemeester en raadsleden vraagt hij eerst eens goed de economische impact in kaart te brengen en met de branche te overleggen over alternatieve maatregelen met een positief effect op het milieu.

Mensen die geen ongeadresseerd reclamedrukwerk willen ontvangen, kunnen nu een nee-ja of nee-nee sticker op hun brievenbus plakken. En deze vorm van zelfregulering werkt prima, aldus Van Straalen. De Amsterdamse Partij voor de Dieren wil vanaf 2017 echter een stap verder gaan: geen reclamefolders meer in de bus, tenzij de consument een nieuw aan te schaffen ja-ja sticker op zijn brievenbus heeft geplakt. De Amsterdamse gemeenteraad heeft positief op het voorstel gereageerd en neemt het later deze maand in behandeling.

MKB-voorzitter Van Straalen kan er met zijn pet niet bij. "Dat je uitgerekend nu met zo'n voorstel komt, nu de ene winkel na de andere uit het straatbeeld verdwijnt, dat vind ik onbestaanbaar. Het bevestigt maar weer dat de politiek in haar eigen wereld leeft en geen oog heeft voor de gevolgen daarbuiten. Ondernemers die vechten voor hun bestaan, moet je het niet beknotten in hun mogelijkheden om commerciele informatie te verspreiden."

Volgens Van Straalen hebben winkeliers reclamefolders juist nu hard nodig om klanten naar hun zaak te krijgen. Uit recent onderzoek van GfK blijkt dat bij 40 procent van de Amsterdammers het boodschappenlijstje wordt bepaald door folders, in het bijzonder bij de lagere inkomens. Het mkb is zelfs voor 30 procent van de omzet afhankelijk van verspreide folders. "Juist voor de buurtsuper en de bakker op de hoek is de folder of flyer een zeer effectieve manier om hun producten aan te bieden. "

Hij wijst erop dat de milieuwinst van een verbod op automatische reclamefolders in de bus gering is. "Folders worden in veruit de meeste gevallen gemaakt van gerecycled papier en na gebruik opnieuw verwerkt tot nieuw papier of karton."

De voorzitter van MKB-Nederland hekelt bovendien de willekeur van het Amsterdamse plan. "Het wordt er voor ondernemers niet makkelijker op als gemeenten ook op dit punt een eigen koers gaan varen. We zien dat ook met de milieuzones. Hier mag je wel met je bestelwagen de stad in, daar weer niet. Houd daarmee op, trek een lijn."

*

*

*

*