Tien Rotterdamse musea bieden collectief online tickets aan

Tien Rotterdamse musea bieden collectief online tickets aan De Museumknop Museum Boijmans Van Beuningen De Museumknop

Persbericht

Tien Rotterdamse musea bieden collectief online tickets aan Voordeel voor e-ticket bezoeker tijdens Museumweek 13 april 2016

Tien Rotterdamse musea slaan de handen ineen en bieden gezamenlijk hun online tickets aan. Hiermee heeft Rotterdam de primeur in Nederland. Door collectief op te treden, zijn zowel grote als kleine musea in staat op deze wijze hun tickets online te verkopen. Bezoekers besparen met hun e-ticket wachttijd in het museum en profiteren bij verschillende musea van exclusieve kortingen. Door de tickets ook via een online shop aan te bieden, dragen de musea bij aan de service aan bezoekers van Rotterdam. De samenwerking is een initiatief van de musea, stadspromotor Rotterdam Partners en collectieve cultuurpromotor Uitagenda Rotterdam (onderdeel Rotterdam Festivals).

Een optimale bezoekersbeleving is een belangrijk doel voor Rotterdamse musea en dat begint al bij de kaartverkoop. Bezoekers uit binnen- en buitenland kunnen dankzij de online shop hun bezoek aan Rotterdam nog makkelijker voorbereiden; een trend in de vrijetijdssector. In diverse musea krijgen zij met hun online ticket allerlei exclusieve voordelen, zoals korting in het museumrestaurant of de museumwinkel. Musea kunnen in drukke tijden een fastlane inrichten voor e-tickethouders.

De verkoop van e-tickets biedt eveneens mogelijkheden om combinatiedeals te maken met andere musea, maar bijvoorbeeld ook met hotels, restaurants en andere toeristische attracties in de stad. Wederverkopers Rotterdam Partners en Rotterdam Festivals kunnen bezoekers en bewoners via de online shop makkelijk en snel tickets aanbieden van het totale museumaanbod. Ook bij de bezoekerscentra van Rotterdam Info aan de Coolsingel en op Rotterdam Centraal kunnen dankzij dit systeem e-tickets van alle musea worden verkocht aan toeristen. Uitagenda Rotterdam zal maandelijks aan abonnees van de MuseumUitmail speciale online ticketaanbiedingen doen.

Deelnemende musea aan dit initiatief zijn: Museum Boijmans Van Beuningen, Chabot Museum, Kunsthal Rotterdam, Maritiem Museum, Museum Rotterdam, Natuurhistorisch Museum Rotterdam, Nederlands Fotomuseum , TENT, Witte de With Center for Contemporary Art, en het Wereldmuseum.

Quotes:

Pex Langenberg, wethouder mobiliteit, duurzaamheid en cultuur: "Door zo goed samen te werken ontstaat er een nog aantrekkelijker aanbod voor Rotterdammers en bezoekers van buiten de stad. En het zet aan tot het combineren van bezoeken aan instellingen, die wellicht voorheen nog niet op het verlanglijstje stonden. Rotterdam heeft prachtige kunst en cultuur om te delen. Goed dat dat zo nog makkelijker te vinden is."

Frits Loomeijer, algemeen directeur Maritiem Museum: "Dit initiatief getuigt van een veranderend cultuurlandschap in Rotterdam, waarin ondernemerschap een steeds grotere rol speelt en waarin musea niet alleen samenwerken met commerciele partners, maar ook met elkaar en toeristische partners initiatieven opzetten waarbij ze elkaar versterken. Dit alles met als doel museumbezoek, gemak en een optimale bezoekersservice te bevorderen."

Ron Voskuilen, directeur Rotterdam Partners:

"Online bestedingen aan reizen en tickets nemen alleen maar toe. Door in een online shop tickets voor alle musea aan te bieden, zet Rotterdam weer een stap in het vergroten van de gastvrije ontvangst van bezoekers. Wij hopen onze online ticket shop in de toekomst steeds verder uit te breiden met andere aanbieders in de stad, zoals de attracties."