Verpakkingstrends op Empack

woensdag 13 april 2016 16:35 Binnenland

Dit is een origineel bericht van Triangle PR

E-commerce verpakkingen, verduurzaming, slimme(re) technologieen en de kracht van beleving. Dit zijn de pijlers waar de ruim 400 standhouders van de verpakkingsvakbeurs Empack zich op richten.

UTRECHT- 13 APRIL 2016 - Empack is momenteel in volle gang en toont een aantal interessante trends binnen de industrie. De ruim 400 standhouders uit de verpakkingsbranche focussen zich op een aantal onderwerpen, waar de bezoekers massaal op af komen.

E-commerce verpakkingen

Met een groei van 3.9 miljoen Nederlandse onlineshoppers in 2005 naar ruim 10 miljoen in 2014, is digitaal winkelen niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Ook de verpakkingsindustrie merkt dit en speelt hier gretig op in. Zo levert het bedrijf Cikam verzendverpakkingen zonder extra lucht die precies om het product heen passen, zodat er geen opvulmateriaal nodig is. Oerlemans Plastics maken o.a.. verzendzakken (bv. voor kleding) in diverse maten, met een retourstrip en handvat. Maar ook de voedingsindustrie kan profiteren van verpakkingsinnovaties. Het bedrijf Bunzl heeft namelijk de Foodmailer, een nieuw concept voor het duurzaam verzenden van versproducten, op de markt gebracht. Deze verzendverpakking is standaard voorzien van icepacks. Dankzij een speciale app kan de retailer eenvoudig berekenen hoeveel icepacks nodig zijn bij een bepaalde producthoeveelheid, buitentemperatuur, levertijd en gewenste afleverdatum. Zo blijven versproducten ook echt vers tijdens het verzenden.

Biobased en verduurzaming

Deze trend zet steeds sterker door. Eigenlijk is iedereen binnen de verpakkingsbranche hiermee bezig. Sommigen in kleinere mate, anderen volledig, zoals Tetra Pak. Een van de grootste fmcg-packaging spelers ter wereld, met een jaaromzet van 11 miljard euro. Zij produceren op jaarbasis 180 miljard kartonnen verpakkingen (2014) en hebben meer dan 19.000 machines in operatie. Zij hebben de Packaging Europe Sustainability Award gewonnen met Tetra-rex, een volledig biobased verpakking, en hebben als doel in 2020 100% biobased te produceren. Het bewijs dat dit de toekomst van verpakkingen is.

De kracht van de beleving

Of het nu gaat om online of fysieke winkels, de beleving van een verpakking wordt steeds belangrijker. Een verpakking wordt vandaag de dag vaker gezien als onderdeel van het product. Het kan ervoor zorgen dat de consument het product uit het (digitale) schap haalt. Deze trend strekt zich over vele takken van de branche. Het creatieve bureau dat het concept bedenkt, de verpakkingsspecialisten, maar ook de label printers. Leen van Bochove van BVP verpakkingen verteld: "Wij denken graag met de klant mee om een product zich door de verpakking te laten onderscheiden. Zo bedachten wij voor een klant, die eerder een blister verpakking gebruikte, een concept dat leuker, goedkoper en mooier was. De nieuwe verpakking heeft geresulteerd in een enorme groei in de verkoop van het product. Dit bewijst dat uitstraling en bele-ving van belang zijn in het aankoopgedrag van de consument en bedrijven hier dus nog meer aandacht aan zouden moeten besteden," aldus de heer van Bochove.

Slimme(re) technologieen

Empack is bij uitstek de plek waar men de machines en technologieen achter al deze trends vindt. Van robots tot productiemachines zijn hier in werking te zien. Alle bovenstaande trends eisen ook een aanpassing in technologieen en machines. Pakketten moeten sneller en efficienter ingepakt worden, productielijnen moeten efficienter, sneller, duurzamer en het liefst goedkoper en de machines moeten dit allemaal aankun-nen. Een voorbeeld van een bedrijf die dit waarmaakt is Omori. Zij maken machines voor grote bedrijven, voornamelijk in de fmcg industrie. Denk hierbij aan een machine die thee verpakt, van het koortje tot de eindverpakking. Het innovatieve hieraan is een roentgenapparaat dat niet alleen metaaldeeltjes uit bijv. thee onderscheidt, maar ook steentjes of andere niet natuurlijke extra's en tegelijkertijd checkt of alle producten volgens de standaarden zijn ingepakt.

Seminars

Tijdens de drie beursdagen worden er diverse seminars gehouden door topsprekers. Een van deze sprekers is de Amerikaanse verpakkingsdes-kundige Joseph Hotchkiss. Hij zal op donderdag 14 April om 12:00 uur een lezing houden over hoe de industrie innovatiever om kan gaan met verpakkingen in de breedste zin van het woord. Deze lezing stond eerst gepland op woensdag 13 April, maar dit is verplaatst naar de donder-dag.

Empack is gestart op Dinsdag 12 April en is nog t/m Donderdag 14 April in de Jaarbeurs in Utrecht. De beurs is geopend van 10:00 uur tot 17:00 uur en is gratis toegankelijk. U kunt zich voor toegang aanmelden op www.empack.nl of bij de entree in de jaarbeurs.