Klijnsma onder indruk van slagkracht vrijwilligers Financieel Cafe 2.0

woensdag 13 april 2016 16:57 Binnenland

Dit is een origineel bericht van Humanitas

Staatssecretaris Klijnsma onder indruk van slagkracht Humanitas vrijwilligers in Financieel Cafe 2.0. Korte lijn met bedrijfsleven helpt mensen met financiele vragen snel en preventief

Op woensdag 13 april 2016 bracht staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Jetta Klijnsma, een werkbezoek aan het Financieel Cafe 2.0 van Humanitas in de Rosmolenbuurt in Zaandam. Met het bezoek brengt Klijnsma preventieve initiatieven in armoede en schuldenaanpak onder de aandacht. Zij sprak met enkele bezoekers en de vrijwilligers van Humanitas die wekelijks het Financieel Cafe 2.0 runnen.

"Als je in de schulden zit, of je dreigt er in te komen, dan is het zo fijn als een fantastische vrijwilliger je helpt om het overzicht weer te krijgen of een goede afbetalingsregeling voor je te treffen. Het is ook goed dat er nauwe samenwerking is met de hulpverleners van het wijkteam", aldus Klijnsma.

Vooral bewoners uit de buurt bezoeken het Financieel Cafe 2.0. Onder het genot van een kopje koffie krijgen ze van vrijwilligers ondersteuning en hulp bij vragen over hun financien, ingewikkelde formulieren of hulp bij de organisatie van hun administratie.

Directe hulplijnen

De staatssecretaris luisterde mee met een telefoongesprek met een van de speciaal voor het Financieel Cafe 2.0 ingestelde hulplijnen. Bezoekers kunnen direct, zonder wachttijd of ingewikkeld keuzemenu, terecht bij medewerkers van Zilveren Kruis/Achmea, T-Mobile, Nuon of de Rabobank voor vragen, advies en regelingen op maat. In het met de staatssecretaris gevoerde telefoongesprek kreeg de bezoekster van het Cafe antwoord op haar vragen waarmee ze meteen geholpen was..

Bezoekster Financieel Cafe: "Ik heb nu rust in mijn hoofd omdat ik samen met mijn vrijwilliger direct een betalingsregeling met Zilveren Kruis/Achmea heb kunnen treffen. Ik wil wel betalen maar het lukt me nu niet."

Behalve voor het Financieel Cafe 2.0 in Zaandam zijn de hulplijnen van Zilveren Kruis/Achmea, T-Mobile, Nuon en de Rabobank in een vergelijkbare opzet ook beschikbaar voor de Financiele Inloop in Amsterdam.

Het Financieel Cafe 2.0 is een laagdrempelige, informele en vraaggerichte voorziening, die zich richt op het in een vroeg stadium signaleren en voorkomen van financiele problemen. Als er meer hulp nodig is kunnen de vrijwilligers doorverwijzen naar bijvoorbeeld Humanitas Thuisadministratie, het sociaal wijkteam of andere organisaties. Het concept Financieel Cafe is al enige jaren een vaste activiteit van Humanitas en wordt op 15 verschillende plekken in het land georganiseerd.

Humanitas

De vereniging Humanitas is een landelijke vrijwilligersorganisatie. Humanitas heeft meer dan 700 activiteiten, die verdeeld zijn over 6 thema's: Eenzaamheid, Opvoeden, Opgroeien, Detentie, Thuisadministratie en Verlies. Jaarlijks geven 22.000 goed getrainde vrijwilligers zo'n 60.000 mensen het zelfvertrouwen om op eigen kracht iets aan hun situatie te veranderen.

*

*

*

*