Europese consument onzeker over economische ontwikkeling

woensdag 20 april 2016 09:38

Dit is een origineel bericht van GfK

Ook in Nederland negatieve verwachtingen ondanks positieve economische cijfers

Resultaten van het GfK-onderzoek naar het consumentenkli-maat in Europa voor het eerste kwartaal van 2016

De oorlog in Syrie als aanhoudende oorzaak voor de vluchtelingencrisis, de terreurdreiging in Europa, het mogelijke uittreden van Groot-Brittannie uit de EU alsmede de aanhoudende recessie in landen als China, Brazilie, Rusland verzwakten het consumentenklimaat en vooral de conjunctuur- en inkomensverwachting van de Europese consumenten in het eerste kwartaal. Het consumentenklimaat voor de EU28 is van december 2015 tot maart 2016 met 3,2 punten gedaald tot 9 punten.

Dit zijn de bevindingen van het GfK Consumer Climate Europe-onderzoek in 15 Europese landen.

In het eerste kwartaal draaiden de discussies in de media en onder de mensen om veel verschillende thema's. Hoewel de Islamitische Staat veroverd territorium verloor, is het einde van de oorlog nog niet in zicht voor Syrie. De oorzaak voor de grote vluchtelingenstroom blijft dus nog bestaan. Eerst stroomden de mensen ongehinderd door naar Midden- en West-Europa, tot de landen van de Visegrad-groep begin maart besloten om hun landsgrenzen en daarmee de Balkanroute te sluiten. Als gevolg werd de vluchtelingenstroom die door Europa trok, afgebroken.

De hulpzoekende mensen werden vervolgens opgestuwd in opvangkampen in Griekenland, vooral in Idomeni aan de Macedonische grens, wat daar leidde tot onhoudbare toestanden. In Frankrijk ontruimden soldaten in opdracht van de staat het illegale vluchtelingenkamp in Calais - de "jungle". Daar kampeerden mensen die naar Groot-Brittannie verder wilden reizen. Ondertussen gingen de discussies ook in de politiek verder. Hoe zou de hoeveelheid vluchtelingen in Europa worden opgenomen, en evenredig over de deelstaten verdeeld kunnen worden?

Zoals medio maart bij de aanslagen in Brussel bleek, was ook in de eerste drie maanden van het jaar de terreurdreiging in Europa nog steeds bijzonder hoog. De explosies in Belgie vonden echter plaats nadat de ge-gevens in maart over het consumentenklimaat waren verzameld, en hebben daarom geen invloed gehad op in de resultaten.

Vooral in Groot-Brittannie werpt het referendum in juni over een eventueel uittreden van het land uit de Europese Unie haar schaduw vooruit. Veel economische experts, maar ook veel Britse consumenten rekenen op sterk negatieve economische gevolgen als het komt tot de zogenoemde Brexit. Bovendien werd in het eerste kwartaal duidelijk, dat de grote NIC-landen zoals China, Brazilie en Rusland zich nog steeds in een conjuncturele fase van zwakte bevinden. Dat verergert de exportvooruitzichten van de Europese economie dat de conjunctuur negatief kan beinvloeden. Deze vele verschillende thema's hebben geleid tot een duidelijke onzekerheid van de Europese consumenten. Vooral de conjunctuurverwachting in alle betrokken landen daalde aanzienlijk sinds december. In Griekenland bijvoorbeeld viel ze terug tot hetzelfde niveau als in de moeilijkste tijden van de schuldencrisis. Het verzwakken van de conjunctuurverwachting had zijn uitwerking op de inkomensverwachting van de mensen. Ze moest in de meeste landen eveneens zeer duidelijk verliezen incasseren. Het GfK consumentenklimaat voor de EU28 is in het eerste kwartaal eveneens duidelijk gedaald - van 12,2 punten in december tot 9 punten in maart.

Ook in Nederland negatieve verwachtingen ondanks positieve economische cijfers

De conjunctuurverwachting in Nederland is in het eerste kwartaal duidelijk verzwakt. In maart lag ze op -4,1 punten en daarmee onder het jarenlange gemiddelde van 0 punten. In december gaf ze nog 19,5 punten aan, precies een jaar geleden in maart 2015 zelfs 28,1 punten.

De indicator weerspiegelt daardoor momenteel niet de daadwerkelijke economische toestand van het land. Het bruto nationaal product groeide in de afgelopen kwartalen tussen 2,5 procent en 1,6 procent in vergelijking met dit kwartaal vorig jaar.

De Nederlandse consumenten zijn nog pessimistischer over hun inkomen in de toekomst. De inkomensverwachting lag in maart op -14,7 punten. Dat is een daling van bijna 13 punten sinds december. In vergelijking met maart 2015 is de indicator echter slechts met 1 punt gedaald.

In contrast daarmee registreert de koopneiging een duidelijk beter niveau. Zo lag de indicator in maart op 13,1 punten. Dat is wel een achteruitgang van 4,4 punten sinds december, maar ook een stijging van 12,1 punten in vergelijking met de waarde in maart vorig jaar.

*

*

*

*