Eindhoven gaat samenwerking aan met Fraunhoferinstituut


Publicatiedatum: 21 april 2016
21 april 2016

Samenwerkingsovereenkomsten zorgen voor versterking van de economische banden tussen Brainportregio Eindhoven en Duitsland

Eindhoven grijpt de komst van de Duitse bondskanselier Angela Merkel en premier Mark Rutte aan om twee samenwerkingsovereenkomsten bekend te maken, die beide de economische banden met Duitsland versterken. In een memorandum of understanding spreken het Duitse onderzoeksinstituut Fraunhofer, de
technische Universiteit Eindhoven (TU/e), Brainport Development en een langdurige samenwerking af op het gebied van smart-city onderzoek. Daarnaast maken enerzijds de Metropoolregio Eindhoven en de provincie Noord-Brabant met anderzijds de Metropoolregio Nuernberg afspraken over economische
uitwisseling.

In beide gevallen gaat het om structurele langdurige verbintenissen, waarbij de samenwerking gepaard gaat met personele uitwisselingen. Nederland en Duitsland zijn beide innovatieve landen met nauwe economische banden, de relatie tussen de Brainportregio Eindhoven en Duitsland zijn zo mogelijk
nog intensiever. Deze nieuwe samenwerkingsplannen zijn daarvan een verdere versterking.

Fraunhofer onderzoekt met TU/e smart society

Het Duitse onderzoeksinstituut Fraunhofer is het grootste publieke onderzoeksinstituut in Europa, in functie vergelijkbaar met TNO in Nederland. Het instituut gaat in Eindhoven met de TU/e meerjarig onderzoek doen naar smart-city-oplossingen op het gebied van energie, mobiliteit en ict. Het
is de bedoeling dat het Duitse instituut met een aantal medewerkers neerstrijkt op de TU/e campus. Doel van het onderzoek is om het stedelijk welzijsnniveau te verhogen door het zoeken naar technologische oplossingen samen met de inwoners van de stad.

In een zogeheten `Living Lab 2.0, The Co' genaamd, worden overheden, bedrijven en inwoners samengebracht om technologische oplossingen te verzinnen en uit te testen om ze vervolgens beschikbaar te maken voor alle grootstedelijke omgevingen in Nederland en Duitsland. Nieuw in deze opzet is het
samen met de bewoners ontwikkelen van technologische oplossingen; dat gaat verder dan de doorsnee smart-city aanpak, waar technologie `van bovenaf' over de stad wordt uitgerold, zonder daarin de wensen van de bewoners mee te nemen. Onderdeel hiervan is het onderkennen van de vaardigheden van
vluchtelingen die naar Nederland en Duitsland komen, om samen met hen een snellere manier van integratie te bereiken.

Uiteindelijk moet het resulteren in een `Smart City Showcase', in de Brainportregio Eindhoven, waar in een gebied van 500 tot 1500 woningen verschillende technologische oplossingen zijn toegepast.

Samenwerking met Neurenberg, Beieren

De samenwerking tussen de Brainport Regio en Neurenberg is specifiek gericht op het versterken van economische relaties, door het aangaan van economische en wetenschappelijke samenwerkingsverbanden. De European Metropolitan Region of Nuremberg (EMRN), met bijna 3,5 miljoen inwoners, een BBP
van EUR 110 biljoen, meer dan 150.000 bedrijven en een beroepsbevolking van 1,8 miljoen, is een van de sterkste economische gebieden in Duitsland. In Neurenberg wordt net als in Brainport nauw samengewerkt tussen bedrijven, kennisinstellingen en overheden. Daarin speelt de Duitse Kamer van
Koophandel, de IHK in Neurenberg, een voorname rol.

Het plan start met personele uitwisseling van de betrokken partijen, waarna in het najaar van 2016 wordt begonnen met een gezamenlijk werkprogramma gericht op het systematisch uitbouwen en intensiveren van uitwisseling tussen de regio's. Ze gaan een verkenning doen naar de mogelijkheden voor
een gezamenlijk talent programma, stappen definieren om te komen tot een gezamenlijk acquisitie en investeringsprogramma en een programma voor clustersamenwerking. Dit moet op de lange termijn leiden tot nieuwe werkrelaties tussen verschillende partijen in beide regio's door gebruik te maken
van bestaande netwerken, regionale initiatieven en clusters, internationale conferenties en evenementen en financieringsprogramma's, met als doel een langdurige economische en strategische alliantie te verwezenlijken met Neurenberg.

De meetropoolregio Neurenberg lijkt veel op de Brainportregio Eindhoven. Beide regio's hebben een sterke industriele basis en willen in een disruptieve economie concurrerend blijven, dan is het noodzaak dat bedrijven voorop lopen in de verdergaande digitalisering van de industrie, ook wel
Industrie 4.0 genoemd.

Brainport is al eerder verschillende soortgelijke internationale allianties aangegaan met andere high tech regio's in de wereld zoals met Waterloo in Canada en Taipei in Taiwan. Uiteraard gaat Brainport met groot enthousiasme een zelfde type alliantie aan met Duitsland, onder meer gezien de
geografische nabijheid van Duitsland en de vele culturele overeenkomsten met Nederland.

Connectiviteit Brainportregio Eindhoven-Duitsland

Het verdiepen van de economische banden zou gepaard moeten gaan met het verbeteren van de connectiviteit per trein. Burgemeester Van Gijzel zal de Duitse bondskanselier tijdens zijn ontvangst een toelichting geven op de Brainportregio Eindhoven en de nauwe banden met Duitsland, hij zal daarbij
wijzen op de wens tot een snelle treinverbinding.

De Stichting Brainport en de Economische Programmaraad Zuidvleugel (regio Rotterdam) hebben de Minister-president inmiddels in een brief opgeroepen Bondskanselier Merkel te vragen prioriteit te geven aan de verdubbeling van het 13-kilometer lange enkelspoortrace tussen Kaldenkirchen en
Duelken, om zo een directe intercity Den Haag-Rotterdam-Eindhoven-Duesseldorf mogelijk te maken. Ook de Provincie Noord-Brabant en de Gemeente Eindhoven richten zich op de spoorverdubbeling van dat traject en hebben samen een reactie op het Bundesverkehrswegeplan gestuurd naar Staatssecretaris
Dijksma, als input voor de Nederlandse reactie op het BVWP.

Er is brede steun in Duitsland en Nederland voor deze spoorverdubbeling: er ligt een gedetailleerd onderzoek dat een maatschappelijke baten-kostenverhouding van 7,9 uitwijst. Het project is in Duitsland tot op het niveau van een voorontwerp uitgewerkt, volgens de Duitse richtlijnen en met de
instemming van DB Netz, de Duitse spoorinfrabeheerder.

Heeft u een opmerking over deze pagina? Geef het ons door.