`Alleen focus op prijs bij productkeuze is onverstandig'


Een verzekeringsproduct kiezen? Let dan op meer dan prijs alleen. Dat is de boodschap van het Verbond, die zich dan ook niet goed kan vinden in het onlangs gepubliceerde onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt. De conclusie: `bespaar geld door te shoppen bij financiele producten'.
Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond: "In dit onderzoek is uitsluitend vergeleken op prijs. Dat is onjuist en onverstandig."

Het Verbond nam met verbazing kennis van het onderzoek naar diverse financiele producten, waarbij de ACM keek naar gemiddelde prijzen en duurste producten bij enkele voorbeeldhuishoudens. Op basis daarvan werden conclusies getrokken over de besparing voor consumenten. Weurding: "Bij
verzekeringen zijn ook de dekking en de voorwaarden van belang. Verzekeraars concurreren daar op. Neem je die niet mee, dan vergelijk je appels met peren."

Ook noemt hij het onverstandig de focus zo op prijs te leggen. "Het is van groot belang dat consumenten zich goed verdiepen in de risico's die ze lopen en vervolgens de dekking kiezen die bij hen past. Prijs speelt wel een rol, maar is slechts een element in de keuze. "Het Verbond ziet het
risico dat consumenten door het onderzoek worden aangezet tot het oversluiten naar een goedkoper product en zo het belang van dekking en voorwaarden uit het oog verliezen. Daarvan kunnen ze later spijt krijgen.

Brief

Het Verbond heeft de Autoriteit Consument en Markt via een brief gewezen op de bezwaren tegen het onderzoek en gaat hierover graag in gesprek met de ACM. Ook is in de brief benadrukt dat het een goede zaak is dat er stevig geconcurreerd wordt tussen verzekeraars. "Dat is van belang voor de
consument, maar houdt ook de sector scherp om te blijven innoveren en te letten op de kosten."