Veel verbeteringen door meldpunt verkeerslichten


22-04-2016

De ruim 5.000 meldingen op het meldpunt (on)nodige verkeerslichten leverde de gemeente een schat aan informatie op. Alle reacties zijn inmiddels beantwoord en een aantal maatregelen zijn al getroffen of worden voorbereid. Wethouder Mobiliteit Lot van Hooijdonk: "Deze digitale kaart is een
slimme manier gebleken om signalen uit de stad op te halen en samen te werken aan een goede en veilige doorstroming van het verkeer. Ook in de toekomst blijven we daarom van het meldpunt gebruik maken."

Meldingen en maatregelen
De gemeente gebruikt de informatie uit het meldpunt voor het beheer van de verkeerslichten in de stad. De reacties laten duidelijk zien welke verkeerslichten als knelpunt worden gezien. De verschillende meningen worden zichtbaar. De belangrijkste maatregelen naar aanleiding van de oproep zijn:

o Op acht kruisingen staan de verkeerslichten als proef uit. Voorbeelden zijn de kruisingen van de Amsterdamsestraatweg met de Bethlehemweg en de Blokstraat.

o Op drie kruisingen staan de verkeerslichten korter aan waaronder de verkeerslichten op de kruising
Drift/Voorstraat; er volgen er nog meer die bijvoorbeeld eerder op de avond uit worden gezet.

o Bij verschillende verkeerslichten is `rechtsaf vrij voor fietsers' ingevoerd. Er volgen er meer, zoals op de Vondellaan richting Bleekstraat, Lange Smeestraat richting centraal station en de Herenweg richting Oudenoord.

o Op verschillende kruisingen krijgen fietsers twee keer groen in de totale cyclus, of onderzoeken we of dit mogelijk is. Voorbeelden zijn Paardenveld, Majellaknoop, Bleekstraat en Ledig Erf.

o Op een aantal kruisingen leggen we detectielussen voor motorvoertuigen aan om onnodige wachttijd voor alle verkeersdeelnemers te voorkomen. Voorbeelden zijn de kruisingen Franciscusdreef/Mississippidreef en Brailledreef/Zamenhofdreef.

o We leggen extra fietsdetectielussen op afstand aan, bijvoorbeeld op de Croeselaan bij de oversteek Valeriusbaan en op het 24 Oktoberplein. Hierdoor blijft het verkeerslicht voor de fietsers langer groen, als zij op afstand worden gedetecteerd terwijl het licht nog groen is. Op meerdere
kruisingen controleren we niet goed werkende fietsdetectielussen en vervangen deze zo nodig.

o Op meerdere plekken krijgen fietsers nu elke cyclus groen licht in plaats van op aanvraag (via drukknop). Zoals bij de Albatrosbrug.

o Buschauffeurs maken bij meerdere verkeerslichten gebruik van een `haltevertrekknop'. Op die knop drukt de buschauffeur als de passagiers zijn ingestapt en de bus vertrekt. Op dat moment gaat er een signaal naar de verkeerslichten om deze voor de bus op groen te zetten. Dit voorkomt dat het
overige verkeer voor niks wacht op rood licht.

Interactieve kaart
Alle reacties en de maatregelen die de gemeente treft zijn na te lezen op de kaart, een toelichting staat op www.utrecht.nl/verkeerslichten.