6-0 voor de weggebruiker


22 april 2016

Het klinkt als een oorwassing tijdens een voetbalwedstrijd, maar 6-0 is ook een ingenieus verkeerssysteem om de weggebruiker door te laten rijden bij werkzaamheden. Parallelstructuur A12 bewijst dat het werkt.

Een kantoorcomplex op een bedrijventerrein in Gouda-West. Vanaf het dak zie je in de verte de A12 en A20, maar ook de rivier de Gouwe. Verder zie je veel geel. Boterbloemvelden? Ook. Maar het zijn vooral de shovels en bouwketen van Heijmans die opvallen in het landschap.
Werkvoorbereider/uitvoerder Matthijs Streng van Heijmans weet hoe dat zit. Drie verdiepingen lager in het kantoorcomplex wijst hij op een grote plattegrond: de Parallelstructuur A12 Gouda in wording, die Heijmans in opdracht van de Provincie Zuid-Holland aanlegt.

All the way

Een van de acht nieuwe kunstwerken in dit omvangrijke project is een onderdoorgang van de A12. Geen makkie, want de verkeersintensiteit op deze locatie is gemiddeld 159.000 weggebruikers op een werkdag. Heijmans dokterde op vijf uitvoeringsvarianten die de Provincie voorstelde. Dat liep uiteen
van een weekeind met volledige afsluiting van de A12 - om het nieuwe viaduct in te kunnen schuiven - tot aan maximaal vijftien nachtelijke afsluitingen van een rijrichting.

Fasering-6-0-Parallelstructuur A12-2000.jpg

Het 6-0 systeem in drie fases: de 2 x 3 rijstroken tijdelijk verleggen en nul rijstroken op de oude plek gebruiken.

De keuze viel op een 6-0-systeem met NOA-100 km/h inclusief volledig werkende spitsstroken voor een duur van maximaal zes maanden. In gewone-wegrestaurant-taal: je verlaagt de snelheid van 120 naar 100 kilometer en versmalt de rijstroken, waarbij je een omlegging maakt. All the way, besloot
Heijmans. Oftewel: de 2 x 3 rijstroken tijdelijk verleggen en nul rijstroken op de oude plek gebruiken. Dat zou voor alle partijen het minste hinder betekenen.

Primeur

"Een primeur voor Nederland", weet Matthijs. "Want wij hebben het 6-0-systeem toegepast met een werkende plusstrook en zonder vluchtstrook." De zes rijstroken kwamen krap dertig meter rechts van de `oude' A12 richting Den Haag te liggen. Voor de omlegging, over een lengte van circa 600 meter,
kwam het specialisme van Matthijs van pas. In 2015 studeerde de HBO'er af op geotechniek in drassige bodem. "Hier in Gouda spreek je over dik water. Dat zegt genoeg." Toch wist Heijmans veel materiaal op het zandlichaam voor de omlegging te besparen. Een van de oorzaken: het gebruik van Bims,
een lichtgewicht ophoogmateriaal. "We zaten eerder op de benodigde hoogte, waardoor de zetting eerder kon beginnen. Minder zand betekent ook lagere kosten en minder ontgraving."

6-0-systeem-A12.jpg

De tijdelijke omlegging van de A12 bij Gouda vanuit de lucht gezien.

Van september 2015 tot januari 2016 gebruikte Heijmans de tijdelijke omlegging. Tegelijkertijd werd het eerste deel van de onderdoorgang gerealiseerd. Begin dit jaar is de A12 weer op zijn oorspronkelijke plek `teruggelegd' - maar zonder vluchtstroken. Die zijn er in maart bijgekomen. In
totaal kostten de wijzigingen zes weekenden. "Dat is binnen het toegestane half jaar. Maar het was aanpoten voor zowel het wegenbouwdeel als de onderdoorgang."

Feestelijk

De rijstroken van de omlegging? Die zijn alweer geschiedenis. Half januari is het trace opgebroken, waarbij alle asfalt is afgevoerd voor hergebruik. De weg lag in de weg: hier moet de afrit van de A12 komen. "Die is al in een zeer vergevorderd stadium. Het gaat nog om markering en bebording.
In het najaar is de openstelling."

img_1106(1).jpg

Matthijs, die in Gouda is geboren getogen, is blij met de komst van de Parallelstructuur A12. "Het gaat me filetijd schelen. Bovendien wordt het veiliger." Maar eerst de To Do-lijst afvinken. Een van de komende werkzaamheden is de `geotechnische vrijgave van de restzetting'. Voor de
ongeoefende lezer: Heijmans moet na zeven jaar kunnen aantonen dat de Parallelstructuur maximaal tien centimeter zetting oftewel inklinking kent. Om die reden krijgt het nieuwe trace ook zes palenmatrassen ter plaatse van de grootste ophogingen. Zij moeten voorkomen dat de maximale restzetting
wordt overschreden. Hopelijk heeft het geotechnisch adviesbureau met een extra millimeter zetting rekening gehouden. Wanneer die gaat optreden? Zodra Matthijs en honderden andere betrokkenen een gat in de lucht springen bij de feestelijke opening van de Parallelstructuur A12.

Meer informatie

Matthijs Streng

Werkvoorbereider

* mstreng@heijmans.nl
* Bekijk mijn profiel

Rik Hammer

Communicatiemanager

* rhammer@heijmans.nl
* @Hammerre78
* Bekijk mijn profiel
* +31 (0)6 295 748 01

* Deel op LinkedIn
* Deel op Twitter
* Deel op Facebook
* Deel via e-mail
* Deel via Whatsapp

* Deel op LinkedIn
* Deel op Twitter
* Deel op Facebook
* Deel via e-mail
* Deel via Whatsapp

Sluiten

Het beste van Heijmans

Ieder kwartaal onze meest spraakmakende tips, projectreportages en interviews in je mailbox!

Abonneer je
Voornaam _____________________
Achternaam _____________________
E-mailadres _____________________
Abonneer je

Meer Heijmans

Brugdek contra gewicht: honderden tonnen in evenwicht
Zo werkt

een Basculebrug

Brugdek contra gewicht: honderden tonnen in evenwicht
Lees verder
Brugdek van 41 meter lang, 20 meter breed en 400 ton zwaar wordt ingehesen
Nieuws

Inhijsen brugdek over de Gouwe op 23 april

20 april 2016
Bekijk dit bericht
De Goudse rups
Project

Parallelstructuur A12 Gouda

De Goudse rups
Bekijk dit project
Schuiven en vijzelen voor de veiligheid

Span- en verplaatsingstechnieken

Schuiven en vijzelen voor de veiligheid
Bekijk deze pagina