Wethouder Janneke Sparreboom geeft gastles aan kinderen Plustijd


Geplaatst: 22-4-2016

Kinderen van negen basisscholen die Plustijd volgen, hebben in de raadzaal in het stadhuis van Lelystad een gastles gehad van wethouder Janneke Sparreboom. De les ging over democratie en de wethouder vertelde de kinderen hoe het besturen van een gemeente werkt.

Wethouder Sparreboom met kinderen van Plustijd in de raadzaal

De kinderen hebben aan de hand van een spel ondervonden hoe het besluitvormingsproces in zijn werk gaat. Kinderen van de basisscholen Ichthus en De Vuurtoren hebben ook een presentatie gegeven aan de wethouder. Zij vertelden haar wat ze allemaal geleerd hadden en deden een rap. Na afloop
kregen de kinderen een rondleiding door het stadhuis.

Verlengde leertijd

Negen basisscholen uit Lelystad krijgen sinds de start van schooljaar 2015-2016 verlengde leertijd aangeboden door de gemeente Lelystad, onder de naam Plustijd. Plustijd is opgezet voor leerlingen van groep 4 tot en met 7 van het basisonderwijs en biedt kinderen een grotere kans op een
succesvolle schoolloopbaan. Zo krijgen zij de kans zich optimaal te ontwikkelen, wat hen later weer goede kansen geeft op de arbeidsmarkt. Plustijd is een project waarbij op niet-schoolse wijze door leerkrachten met leerlingen in kleine groepen wordt gewerkt aan taal, rekenen, begrijpend lezen
en bovenal samenwerken. Ook komen er soms gastsprekers en gaan de kinderen naar gastbedrijven zodat ze in aanraking komen met verschillende beroepen en voorbeeldrollen. Mede hierdoor krijgen zij meer plezier in het leren en groeit hun motivatie en zelfvertrouwen. Dit is belangrijk voor de
kinderen om een goede start te kunnen maken op het voortgezet onderwijs en dit ook vol te houden.

Wethouder Sparreboom met alle Plustijd-kinderen op het bordes voor de raadzaalBetrokkenheid

De 9 basisscholen die deelnemen aan Plustijd zijn: De Vuurtoren, De Brink, Finnjoll, Ichthus, Driestromenland, de Poolster, de Optimist, de Lepelaar en de Albatros. Het Studiecentrum Lelystad verzorgt de lessen in het kader van Plustijd. De betrokkenheid van de school, de leerlingen, de ouders
en de begeleiders is een belangrijke voorwaarde om een Plustijd-traject te laten slagen. Van de kinderen vraagt het extra inspanning omdat zij na schooltijd verder gaan om de extra leertijd te volgen. Zij leren dan op een niet-schoolse manier in projectvorm en kijken bij bedrijven en beroepen
`in de keuken'. Zo is er bijvoorbeeld een Plustijdspel ontwikkeld, waar woordenschat en omgeving een belangrijke rol spelen. Ze leren om creatief samen te werken, maken kennis met nieuwe woorden en passen deze meteen in het product; een samenwerkingsspel. Deelname aan Plustijd is niet
vrijblijvend, voor de leerlingen geen enkel probleem want Plustijd inspireert hen enorm en het is nog leuk en leerzaam ook.