Werkzaamheden in Velsertunnel in volle gang

Werkzaamheden in Velsertunnel in volle gang

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 22 april 2016- Laatste update: 22 april 2016 14:45 uur

Buiten rijdt het verkeer voor het eerst over de nieuwe omleidingsroutes, binnen in de Velsertunnel is de ontmanteling in volle gang. Direct na de tunnelsluiting op vrijdag 15 april is aannemerscombinatie Hyacint gestart met de demontage van het binnenwerk. Stap een: overal de stroom af. Direct daarna begon het hak- en breekwerk.

Werkzaamheden in de Velsertunnel.

Het weekend direct na de tunnelsluiting is al een aantal vertrouwde elementen in en rond de tunnel verdwenen. De verrijdbare vangrail, waarmee Rijkwaterstaat bij onderhoud verkeer door de andere tunnelbuis leidde, is weg. Dat geldt ook voor de betonnen vangrail langs de wanden van de Velsertunnel. Voor de tunnel heeft Rijkswaterstaat een aantal portalen weggehaald die ook worden gerenoveerd. Hier hangen normaal gesproken (elektronische) verkeersborden en camera's aan.

Stroom eraf

Om veilig de tunnel te kunnen slopen, mag nergens meer stroom op zitten. Maar de stroom uitzetten in een tunnel doe je niet zomaar, zegt Michel van Baar, projectleider bij combinatie Hyacint. `Vanwege de veiligheid heeft elk systeem een back-up en gaat het alarm af als ergens de stroom uitvalt. Deze week waren we met 12 man continu aan het werk om alle veiligheidsinstallaties, zoals het brandmeldsysteem en de ventilatie, af te koppelen. De honderden oude stroomkabels hebben we daarna - letterlijk - doorgeknipt.'

Hakken en zagen

Deze week is de aannemer begonnen met verwijderen van alle brandwerende plafondplaten. En er is meer hak- en breekwerk aan de gang, zoals het uitzagen van nieuwe vluchtdeuren, het verwijderen van het bestaande asfalt, het wegfrezen van honderden betonnen ribbels van het plafond en het wegfrezen van een gedeelte van de betonnen vloer. Hiervoor worden speciaal aangepaste freesmachines gebruikt, die de afgelopen maanden in de tunnel zijn getest. Vanaf eind april is het meeste sloopwerk klaar en kan de opbouw beginnen.

Renovatie Velsertunnel

De Velsertunnel tussen IJmuiden en Beverwijk is bijna 60 jaar oud en toe aan groot onderhoud. Daarom voert Rijkswaterstaat sinds 15 april 2016 een grootscheepse renovatie uit. De tunnel is nu negen maanden helemaal dicht. Rijkswaterstaat vergroot de doorrijhoogte, bouwt nieuwe vluchtwegen en vervangt alle installaties (zoals het brandmeldsysteem en de ventilatie). Na de werkzaamheden voldoet de Velsertunnel, ruimschoots voor de wettelijke deadline 2019, aan de nieuwe Tunnelwet.

Meer informatie

Op de websites Here en IJmond Verkeer vindt u een actueel en een nauwkeurig beeld van de omleidingsroutes en reistijden tijdens de renovatie van de Velsertunnel. Meer informatie en filmpjes met uitleg over de omleidingsroutes vindt u op de projectpagina van de Velsertunnel.

Heeft u vragen over hoe u tijdens de tunnelsluiting kunt reizen? Op Facebook en via Twitter beantwoorden we die zo goed mogelijk. U kunt ook bellen naar de landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat: 0800-8002.