Aanbod ProRail afgewezen


'De veroorzaker van het geluidsprobleem moet ook voor de volledige oplossing van het probleem zorgen' aldus het standpunt van het college over de geluidsoverlast van het spoor.

In 2008 is het derde perron bij Station Hilversum verlengd. Daarmee samenhangend is een wissel verlegd en de spoorboog krapper geworden. Hierdoor is sprake van ernstige geluidsoverlast van het spoor. ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M)hebben constructief meegedacht
over oplossingen. Deze is gevonden in het gebruiken van spoorstaafconditioneringssystemen (SSCS).

ProRail stelt voor om een deel van de maatregelen tot een bedrag van maximaal EUR 100.000 te financieren en de kosten boven de EUR 100.000 in rekening te brengen bij de gemeente Hilversum.
Ook de jaarlijkse onderhoudslasten wil ProRail volledig bij de gemeente in rekening brengen.

Het college heeft besloten niet op het aanbod in te gaan. Zij stelt zich op het standpunt dat de veroorzaker van het geluidsprobleem ook voor de volledige oplossing van het probleem moet zorgen. Omdat ProRail niet gedwongen kan worden, start het college een lobby in de Tweede Kamer om aandacht
te vragen voor het probleem van de geluidsoverlast met als doel dat de minister haar verantwoording neemt om ProRail op te dragen dit probleem op te lossen.